Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 06 Feb 2003 - 18:12:37 MET

Witam!

Wiadomo, ze aktywnosc witaminy E wykazuja m.in. tokoferole (alfa, beta, gamma, delta), ale kazdy z nich inna. "Najsilniej" dziala alfa-tokoferol, a najslabiej delta-tokoferol. I w tym miejscu moje pytanie. Czy ktos z Was spotkal sie ostatnio z pojeciem "rownowaznik tokoferolu" (czy tez witaminy E). W literaturze jest wiele roznych sposobow na jego wyliczanie, ale niestety nie wiem ktory jest przyjety jako obowiazujacy (w ostatnich latach).

Druga sprawa. Moze jako chemicy mi pomozecie. Czy mozna powiedziec, ze alfa-tokoferol jest .... beta-tokoferolu. No wlasnie czym? Izomerem? Raczej nie, bo maja rozny wzor sumaryczny. Analogiem? Homologiem? Czy jest jeszcze jakies inne okreslenie?

Kazik