Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 05 Feb 2003 - 16:00:27 MET

From: <szybki912_at_poczta.onet.pl>

> Sprawa jest banalnie prosta gdyz to co sie stalo to efekt reakcji
redoks
> 2Fe3+ +2e =>2Fe2+
> Cu - 2e=>Cu2+

No tak, ale nie wytlumaczyles dlaczego jest wlasnie taki kierunek reakcji, a nie odwrotny:
2Fe2+ - 2e => 2Fe3+
Cu2+ + 2e => Cu
Powyzsze reakcje tez naleza do redox, a mimo to nie zachodza (sprzezone ze soba), a spowodowane jest to potencjalem normalnym pologniw.

From: No-risk-no-fun <norisknofun_at_o2.pl>
> bo Fe -> Fe 3+ Jest wczesniej w szeregu
> napieciowym niz Cu -> Cu 2+, czyli miedz niepowinna byc wypierana
przez jony
> Fe 3+.

Tak, ale jak kolega Rafal ("szybki") zauwazyl redukcja Fe3+ zachodzi do Fe2+ (a nie do Fe), a potencjal normalny ukladu Fe3+/Fe2+ wynosi 0,77 V, a ukladu Cu2+/Cu 0,34 V, a wiec ten ostatni jest "wczesniej" w szeregu napieciowym. W tym ukladzie, dla ktorego potencjal normalny jest wyzszy zachodzi redukcja (np.: 2Fe3+ +2e =>2Fe2+, Fe2+ +2e => Fe itp), a w drugim (o mniejszym E) - utlenianie (np.: Cu - 2e=>Cu2+,  Fe - 2e => Fe2+). Dotyczy to zarowno tzw. szeregu napieciowego metali, jak i innych ukladow redox.

Porownaj potencjaly narmalne, a sie zorientujesz sie o co tu chodzi: Fe3+/Fe2+ E = +0,77 V (na chlopski rozum mozna powiedziec, ze jest to uklad "bardziej szlachetny" od miedzi)

Cu2+/Cu     E = +0,34 V
Fe3+/Fe      E = -0,04 V
Fe2+/Fe      E = -0,44 V

Jak nie masz tabel chemicznych - zajrzyj na: http://www.biology.pl/chemia/TABLICA.htm#grupa_I

Kazik

P.S. Czy mozecie sie zapisac do ChemFana podajac swoje imie i nazwisko, tak jak to regulamin listy przewiduje, a nie jakies ksywy. Bo jakos dziwnie mi sie odpisuje nie wiedzac do kogo sie mowi.

Kazimierz Warminski kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl Katedra Ochrony Powietrza i Toksykologii Srodowiska