Autor: szybki912_at_poczta.onet.pl
Data: Wed 05 Feb 2003 - 13:08:35 MET

Użytkownik No-risk-no-fun napisał:

>Teraz to, co powoduje, ze mam watpliwosci. Otoz kiedys, kiedys wytrawialem
>plytki miedziane (takie stosowane w elektronice). Pamietam, ze wytrawialo
>sie je za pomoca FeCl3, czyli soli z jonami Fe 3+. Miedz pokrywajaca plytke
>znikala, czyli wnioskuje, ze przechodzila do roztworu... ale przeciez to
>przeczy wczesniejszym wnioska, bo Fe -> Fe 3+ Jest wczesniej w szeregu
>napieciowym niz Cu -> Cu 2+, czyli miedz niepowinna byc wypierana przez jony
>Fe 3+.
>
>Calkowicie nie widze tu logiki, prawdopodogbnie dlatego, ze popelnilem
> [...]

Czesc!
Sprawa jest banalnie prosta gdyz to co sie stalo to efekt reakcji redoks 2Fe3+ +2e =>2Fe2+
Cu - 2e=>Cu2+

i dlatego tez zelazo nie osadza sie na plytce miedzianej jak ale pozostaje w roztworze tylko jako inny jon.Powiem tez ze jest to wykozystywane bardzo czesto nie tylko w elektronice ale we wszystkich wytrawialniach. pozdrawiam
Rafal

OnetPoczta: duża, szybka, bezpieczna!
http://poczta.onet.pl/oferta/