Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 29 Jan 2003 - 18:25:02 MET

> Myśle że jest to spowodowane tym że jeśli jest pył rozpylony w
> powietrzu to łatwiej on może reagować z tlenem ponieważ pył np.
> węglowy zawiera bardzomałe cząstki węgla i tlen z powietrza może
> się z każdą z nich połączyć, a jeżeli jest więcej tych
> cząsteczek i każda z nich jest otoczona tym tlenem to jest to
> łatwiej niż jakby miała cały kostka węgla spalić się.

> Nie wiem czy dobrze myśle jeśli źle to proszę o poprawienie
> mnie!!!!

Oto wlasnie chodzilo. O rozdrobnienie. Podobnie - szybciej rozpusci sie w wodzie cukier puder niz duzy krysztal o tej samej masie, bowiem powierzchnia wlasciwa jest w cukrze pudrze duzo wieksza i czasteczki wody maja "ulatwiony dostep". Ale uwaga! Rozpuszczalnosc jest taka sama, tzn. masa substancji przypadajaca na jednostke masy rozpuszczalnika (np. ilosc g/100g wody) nie zalezy od rozdrbnienia. Jedynie szybkosc rozpuszczania jest wieksza w przypadku substancji rozdrobnionej (np. liczona w kg/s). Ale to tak na marginesie. Z pozdrowieniami

Kazik