Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Tue 14 Jan 2003 - 17:52:27 MET

>W środowisku (cegielnia), w którym wydziela się fluor muszę umieścić
>kamerę przemysłową. Wiem z opowieści, że fluor bardzo łatwo reaguje ze
>szkłem w obecności wilgoci. Jakiego rodzaju szkła lub innego materiału
>mogę użyć, aby nie uległ on zmatowieniu w kontakcie z fluorem.

Mysle, ze nie chodzi o wolny fluor, a najwyzej o fluorowodor HF, ktory faktycznie reaguje ze szklem. Nie wiem czy istnieje szklo odporne na HF, ale niektore tworzywa sztuczne go "wytrzymuja". Z tego co wiem na pewno polipropylen i polietylen, a sa przeciez formy przezroczyste, tylko nie wiem, czy na tyle dobre, aby nadawaly sie jako obudowa lub oslona obiektywu kamery. Czy aby na pewno w powietrzu srodowiska pracy cegielni jest HF? Jesli tak, to jakie musza miec pluca pracownicy...

>Czy
>fluor będzie reagował z uszczelkami gumowymi lub poliwęglanem.

Z gumowymi raczej tak (z czasem beda "parcialy"), a z poliweglanem - nie wiem. Poza tym zwroc uwage na czesci metalowe. HF z woda (wilgocia) tworzy bardzo reaktywny kwas. Podobnie wyglada sprawa z wolnym fluorem - jest żrący i jest silnym utleniaczem (jesli wogole tam jest).

Kazik

Kazimierz Warminski kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl Katedra Ochrony Powietrza i Toksykologii Srodowiska