Autor: Lukasz Logan (lukasz_m_at_dami.pl)
Data: Tue 26 Nov 2002 - 23:21:38 MET

> Witam Chemfanów!
>
> Próbowałem ostatnio otrzymać FeSO4 działając roztworem H2SO4 na opiłki
> żelazne. Spodziewałem się dość intensywnej reakcji z wydzieleniem wodoru,
> ale:
> 1) Reakcja przebiegała bardzo wolno, a po chwili praktycznie ustała.

 Przeprowadzalem ta reakcje wielokrotnie i u mnie bylo sporo H2 (nawet na zimno). Uzywalem H2so4 o Cp =37% i zelaza z lekkimi domieszkami innych metali (jeszcze dzisaj pamietam moje zdziwienie gdy podczas tej reacji w wydzielajacym sie "wodorze" poczulem arsenowodor)
> 2) Na dnie kolby zgromadził się biały osad, nierozpuszczalny w H2SO4 nawet
> na gorąco.

 Moze uzywane przez Ciebie odczynniki sa zanieczyszczone?
> I jeszcze coś:
> Mam sporo Fe2(SO4)3 (uwodniony, ale nie wiem w jakim stopniu). Czy można
go
> jakoś przeprowadzić w FeSO4?

 Jesli dobrze pamietam to wystarczy dodac Fe i H2SO4

Pozdrowienia
Lukasz Logan