Autor: Witold Telus (telusowie_at_interia.pl)
Data: Tue 26 Nov 2002 - 22:10:03 MET

Witam Chemfanów!

Próbowałem ostatnio otrzymać FeSO4 działając roztworem H2SO4 na opiłki
żelazne. Spodziewałem się dość intensywnej reakcji z wydzieleniem wodoru,
ale:
1) Reakcja przebiegała bardzo wolno, a po chwili praktycznie ustała. 2) Na dnie kolby zgromadził się biały osad, nierozpuszczalny w H2SO4 nawet na gorąco.
Próbowałem używać kwasu o wyższym i niższym stężeniu i ogrzewać mieszaninę. Bez efektu.

Co robię źle?
Używam kwasu stężonego, który rozcieńczam do ok. 50%. Opiłki są na pewno
żelazne (bo rdzewieją)

I drugie pytanie:
Jak można otrzymać czysty FeO z Fe? (może to trywialne pytanie, ale nie wiem...)

I jeszcze coś:
Mam sporo Fe2(SO4)3 (uwodniony, ale nie wiem w jakim stopniu). Czy można go jakoś przeprowadzić w FeSO4?

Będę wdzięczny za odpowiedź.

Zatroskany chemik - belfer z liceum.
telusowie_at_interia.pl

Portal INTERIA.PL zaprasza... >>> http://link.interia.pl/f167c