Autor: Jerzy Peszke (j.peszke_at_rocketmail.com)
Data: Mon 21 Oct 2002 - 01:57:59 MET DST

Po kolei mlody przyjacielu, postaram ci sie to w wyjasnic po kolei.

Z chemia nie masz zbyt duzo stycznosci. Niestety chemia oprocz praktyki to jesszcze bardzo duzo teorii. Cala sprawa z z kompleksami polega na tym iz oprocz elektronow walencyjnych tworzacych wiazanie (nieopsadzone w pelni orbitale) atomy posiadaja rowniez gotowe pary elektronowe ktore moga tworzyc wiazania koordynacyjne. Mamy wiazania jonowe (NaCl), kowalencyjne (H2, O2), kowalencyjne spolaryzowane (NO) i koordynacyjne (kompleksy). Oprocz tego mamy wiazania wodorowe i Wan der Waalsa. Wiazania koordynacyjne wystepuja np w H2SO4 (jest to kompleks H2SO3 plus tlen), HNO3 i masa innych zwiazkow. W wiazaniach tych para elektronowa tworzaca wiazanie pochodzi wylacznie od jednego atomu. W innych wiazaniach jeden elektron od jednego ataomu, drugi od drugiego.
Aby wyjasnic ci to bardziej obrazowo musielibysmy siegnac niestety po podstawy chemii kwantowej. Sprawa jest prosta, aczkolwiek wymaga wiedzy o naturze wiazan pomiedzy atomami.

> Na czym polega urok zwiazkow kompleksowych ? Tzn jak
> je zrozumiec ?
> Jaki typ wiazan wystepuje w takich zwiazkach ?
> W jakiej literaturze moglbym znalezc cos wiecej ?

Proponuje na poczatek kontakt z wykladowca wyzszej uczelni zajmujacym sie chemia.

> Jeszcze pytanie odnosnie w/w zwiazku. Przeczytalem
> gdzies, ze podczas
> topienia K4Fe(CN)6 z K2CO3 powstaje KCN. Czy moglby
> ktos napisac rownanie
> reakcji, czy chociaz wszystkie produkty ?
> Jakie jest LD50 cyjanowodoru ? Czy moglbym sie
> zatruc otrzymujac
> doswiadczalnie HCN poprzez reakcje zelazocyjanku z
> kwasem solnym ?

Z HCN nie radze rozpoczynac zabawy gdyz nawet bardzo niewielkie stezenie jest smiertelnie. Jesli chcesz dowiedziec sie jaki ma zapach ten gaz, przegryz pesteke od sliwki. Wystepuje tam w bardzo niewielkich stezeniach aczkolwiek juz jest wyczuwalny. Tak na marginesie HCN stosowali niemcy podczas I wojny swiatowej jako bron chemiczna pod nazwa kwas pruski.

> Chcialbym otrzymac ten zwiazek z krwii, opilkow
> zelaznych i sody, metoda
> alchemikow :). Pozniej chcialbym zbadac czy
> rzeczywiscie wytworzyla sie
> ta sol poprzez wydzielenie z niej HCN, ktorego
> obecnosc moglbym sprawdzic
> po zapachu migdalow. Takie moje rozumowanie. Nie
> chce jednak zeby mi cos
> padlo w "systemie" po tym doswiadczeniu. Jakie jest
> LD50 ? Czy istnieje
> jakas odtrutka ?

Odtrutka jest Na2S2O3 (tiosiarczan sodowy). Aczkolwiek nie radze probowac smaku trunku opartego na bazie tego zwiazku. To jest po prostu ohydne.

> pozdrawiam
> hydek
>
> --
> hyperreal.info/~hydek/