Autor: Wodotwor Leniwy (hydek_at_hyperreal.info)
Data: Sat 19 Oct 2002 - 13:39:43 MET DST

Witam :)

Jestem nowym grupowiczem i chcialbym sie przedstawic :). Mam na imie michal, chemia interesuje sie hobbystycznie bardziej od strony praktycznej niz teoretycznej od wielu lat (pierwszy raz gdzies w 6 klasie podstawowki kolezanka siostry pozyczyla mi ksiazeczke sekowskiego - na przelaj przez chemie czy jakos tak :) ). Kiedys probowalem sie zapisac, ale automat jakos dzialal nie za bardzo (a moze ja cos zle robilem) i niestety nie udalo sie. W miare mozliwosci bede staral sie uczestniczyc w Waszych dyskusjach na temat tej wspanialej nauki :)).

Poki co mam pytanie odnosnie zwiazkow komplesowych. Zelazocyjanek potasu - K4Fe(CN)6 dysocjuje na jon zelazocyjankowy [Fe(CN)6]4- . Widzialem w Chemii Paulinga wzor kreskowy tegoz jonu ale nie podoba mi sie on czy tez go nie rozumiem.
Szesc grup cyjankowych jest przyczepionych do jednego (dwuwartosciowego?) zelaza. Poza tym caly uklad ma 4 elektrony w zanadrzu. Skad ? Grupa cyjankowa -C=-N jest jednowartosciowa - tak ?.

Na czym polega urok zwiazkow kompleksowych ? Tzn jak je zrozumiec ? Jaki typ wiazan wystepuje w takich zwiazkach ? W jakiej literaturze moglbym znalezc cos wiecej ?

Jeszcze pytanie odnosnie w/w zwiazku. Przeczytalem gdzies, ze podczas topienia K4Fe(CN)6 z K2CO3 powstaje KCN. Czy moglby ktos napisac rownanie reakcji, czy chociaz wszystkie produkty ? Jakie jest LD50 cyjanowodoru ? Czy moglbym sie zatruc otrzymujac doswiadczalnie HCN poprzez reakcje zelazocyjanku z kwasem solnym ? Chcialbym otrzymac ten zwiazek z krwii, opilkow zelaznych i sody, metoda alchemikow :). Pozniej chcialbym zbadac czy rzeczywiscie wytworzyla sie ta sol poprzez wydzielenie z niej HCN, ktorego obecnosc moglbym sprawdzic po zapachu migdalow. Takie moje rozumowanie. Nie chce jednak zeby mi cos padlo w "systemie" po tym doswiadczeniu. Jakie jest LD50 ? Czy istnieje jakas odtrutka ?

pozdrawiam
hydek

--
hyperreal.info/~hydek/