Autor: Szymon Nowak (hrabia_de_monte_christo_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 20 Oct 2002 - 20:41:08 MET DST

> [...]
> go nie rozumiem.
> Szesc grup cyjankowych jest przyczepionych do jednego (dwuwartosciowego?)
> zelaza. Poza tym caly uklad ma 4 elektrony w zanadrzu. Skad ? Grupa
> cyjankowa -C=-N jest jednowartosciowa - tak ?.
>
> Na czym polega urok zwiazkow kompleksowych ? Tzn jak je zrozumiec ?
> Jaki typ wiazan wystepuje w takich zwiazkach ?
> W jakiej literaturze moglbym znalezc cos wiecej ?
>
> Jeszcze pytanie odnosnie w/w zwiazku. Przeczytalem gdzies, ze podczas
> topienia K4Fe(CN)6 z K2CO3 powstaje KCN. Czy moglby ktos napisac rownanie
> reakcji, czy chociaz wszystkie produkty ?

K4Fe(CN)6+K2CO3=FeCO3+6KCN

> Jakie jest LD50 cyjanowodoru ? Czy moglbym sie zatruc otrzymujac
> doswiadczalnie HCN poprzez reakcje zelazocyjanku z kwasem solnym ?

LD50 dla człowieka 1mg/kg wagi ciała lub zjedzenie 50 gorzkich migdałów. Cyjanowodór znajduje się w organizmie już wtedy kiedy nie czuć jego charakterystycznego zapach gorzkich migdałów.

> Chcialbym otrzymac ten zwiazek z krwii, opilkow zelaznych i sody, metoda
> alchemikow :). Pozniej chcialbym zbadac czy rzeczywiscie wytworzyla sie
> ta sol poprzez wydzielenie z niej HCN, ktorego obecnosc moglbym sprawdzic
> po zapachu migdalow. Takie moje rozumowanie. Nie chce jednak zeby mi cos
> padlo w "systemie" po tym doswiadczeniu. Jakie jest LD50 ? Czy istnieje
> jakas odtrutka ?

Trucizna może przedostać się do organizmu przez drogi oddechowe lub skórę do płuc, błon śluzowych przewodu pokarmowego . Gaz ten może również przeniknąć do organizmu przez wilgotną skórę, jeżeli jego stężenie w powietrzu wynosi więcej niż 11mg/litr. Stopień
zatrucia zależy od ilości i koncentracji trucizny, czasu jej oddziaływania na organizm.Cyjanowodór wiąże żelazo w enzymach oddechowych tworząc trwałe związki kompleksowe.W rezultacie powoduje to zatrzymanie pracy mózgu i centralnego ośrodka oddechowego.
Objawy zatrucia lekkiego HCN:

- dolegliwości podczas oddychania, wymioty
- drapanie w gardle
- ślinotok, zawroty i bóle głowy, wymioty
- uczucie strachu, szok

Objawy zatrucia silnego HCN :
- utrata świadomości
- drgawki
- początkowo różne zabarwienie skóry
- później porażenie układu oddechowego, a skóra staje się sina (cyjanoza)
Owszem najczęściej używaną odtrutką jest tiosiarczan sodu, wiążący kwas i osłabiający jego działanie w organizmie ( przy poważnym zatruciu lekarz ma obowiązek podać szybko działający preparat do oddychania - azotan izoamylu).

> pozdrawiam
> hydek
>
> --
> hyperreal.info/~hydek/

Może troszkę przesadziłem, ale z kwasem pruskim nie ma żartów dlatego też radzę Ci ( skoro jesteś chemikiem hobbystą ) abyś nie eksperymentował z cyjanowodorem.
Pozdrawiam
Szymon