Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 19 Sep 2002 - 18:33:07 MET DST

> Dokladnie, nie wiem tylko kto Ci przepisal taki lek i dlaczego, mozna
> stosowac lepsze np prosty polski preparat Brodacid (chyba flakonik
10zl)

Sam stosowalem Brodacid, ale brodawki i tak sie odradzaly (piekielny wirus!). Zginely dopiero po kilku posmarowaniach "mlecznym" sokiem z glistnika jaskolczego ziela (Chelidonium maius). Byc moze byl to przypadek.

> Kiedys przeczytalem ze dosc skuteczne
> jest smarowanie brodawki sokiem z jaskolczego ziela. (ale co to jest
jak to
> dziala nie wiem podobno to trucizna i pod tym sie nie podpisuje moze
jest
> ktos na liscie kto sie interesuje ziolami)

Glistnik jaskolcze ziele nalezy do rodziny makowatych (Papaveraceae) i mozna go poznac po charakterystycznym zoltym, mlecznym soku wydzielajacym sie po uszkodzeniu liscia lub lodygi. O tej porze roku bedzie raczej go trudno znalesc w stanie zielonym. Glistnik jaskolcze ziele nalezy do zioł silnie dzialajacych, ale nie jest to trucizna (oczywiscie w rosadnych dawkach). W oficjalnym ziololecznictwie uznawany jest za skuteczny srodek rozkurczowy na miesnie gladkie przewodu pokarmowego, drog moczowych, zolciowych, a nawet rodnych. Glowna substancja aktywna to alkaloid chelidonina. Zreszta izoluje sie ja i w postaci chlorowodorku stosuje sie w lecznictwie konwencjonalnym. Jako ziolo stosowany jest przewaznie w mieszankach (np. Cholagoga II). Podawany sam i w duzych dawkach moze byc szkodliwy. O dzialaniu destrukcyjnym na bradawki oficjalne ziololecznictwo sie nie wypowiada. Jest to w sferze ziololecznictwa ludowego. Jednakze z moich spostrzerzen wynika, ze dzialanie to polega na przyspieszeniu zluszczenia naskorka wraz z chorymi komorkami. W efekcie wirusy zostana usuniete zanim spowoduja nastepne infekcje. Takie dzialnie maja takze konwencjonalne srodki na brodowki. Jednak Verumall zawiera dodatkowo fluorouracyl, ktory ma dzialanie wirusobojcze.

Najlepszym (chyba) sposobem na brodawki jest ich wymrazanie cieklym azotem. Tworza sie razy odmrozeniowe, potem strup, ktory odpada i po wszystkim.
Wszystkie te metody sa nieestetyczne, zreszta jak same brodawki. Nie jest to jednak sprawa tylko estetyki, bowiem wirus brodawczakowatosci jest onkogenny, tzn. moze wywolywac zmiany nowotworowe (raka). Wiec walczmy z nimi za wszelka cene.

> Więc czy jest to zwišzek szkodliwy,
> znaczy się czy fakt, ze barwi on skórę ma jakieœ konsekwencje
zdrowotne?

Jesli chodzi o azotan srebra to podany na skore raczej nie jest szkodliwy (czarne zabarwienie spowodowane jest metalicznym srebrem, ktore jest malo aktywne biologicznie) zwlaszcza, ze powierzchnia zabiegowa jest mała. Istnieje wiele preparatow opartych na zwiazkach srebra stosowanych jako silne srodki bakteriabojcze w chorobach skory. Sam azotan srebra w 1% roztworze stosowany jest rowniez w rzeżšczkowym zapaleniu oka. Ma jednak dzialanie drazniace i jest lekiem z wyboru. "Drogš pokarmowš wywołuje oparzenia błony œluzowej jamy ustnej i przewodu pokarmowego, mdłoœci, wymioty, ból brzucha, ostry stan zapalny przewodu pokarmowego, który może doprowadzić do zapaœci i zgonu. Dawkę œmiertelnš (doustnie) dla człowieka ocenia się na 2-4 g. Następstwem zatrucia drogš pokarmowš może być uszkodzenie nerek." (wg kart charkterystyki substancji niebezpiecznych, Centralny Instytut Ochrony Pracy 2001).

Kazik

Kazimierz Warmiński
kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl