Autor: Piotr Solarz (P.Solarz_at_INT.PAN.WROC.PL)
Data: Sun 08 Sep 2002 - 14:45:34 MET DST

Witaj Jerzy,

W Twoim liście datowanym 8 września 2002 (13:28:33) można przeczytać:

JP> Sprawa wyglada tak: mamy lektrony, roznica ich energii
JP> jest bardzo niewielka, przez co elektrony te zmieniaja
JP> swoje polozenie na poszczegolnych orbitalach. co sie
JP> teraz dzieje gdy usuniemy jeden elektron? praktycznie
JP> nic, z wyjatkiem tego iz reszta ma nieco wiecej
JP> miejsca dla siebie, skutkiem czego zmienia sie nieco
JP> konfiguracja. Podobnie jest jesli usuniemy kolejne
JP> elektrony.

Nie zupełnie jest tak jak piszesz. Sugerujesz, że elektronowi praktycznie obojętne jest gdzie się znajduje, czy na orbitalu 4f czy na 5d. Nie ma sprawy w fizykochemii energia ~50 000 cm-1 (kwant ~200 nm) nie jest zbyt dużą ale tyle, mniej więcej, potrzeba by spowodować przejście f-d z 4fn na 4fn-1 5d1 przy Tb3+. Reszta lantanowców prócz ceru i prazeodymu wygląda jeszcze gorzej. Trudno nazwać to jednak małymi różnicami energetycznymi.

JP> To jest przy atomie izolowanym. Jesli natomiast mamy
JP> do czynienia z krysztalem, toretycznie bez defektow to
JP> tu wlasnie mamy do czynienia z wzajemnym
JP> oddzialywaniem atomow tworzacych krysztal. A co to
JP> jest krysztal? mozna przyjac iz zwiazek chemiczny tyle
JP> ze (w tym przypadku) skladajacy sie z tych samych
JP> atomow.

Nie złapałeś o co mi chodzi. Weź np. widma elektronowe jonów przejściowych (d) obojętnie w jakiej matrycy. Jak dopatrzysz się w nich wąskich linii emisyjnych stawiam ci piwo no może oprócz R1 i R2 w chromie przy silnym polu krystalicznym. Przy d elektronowych wszystko zależy od otocznia. Cr3+ w silnym polu jak np. w rubinie świeci na czerwono w słabym polu jak np. w halogenkach na podczerwono. Różnica zauważalna. Lantanowce mają ekranowane elektrony 4f. Dlatego tak jak widziałaś na załączonym wcześniej PDFie nie świecą garbami szerokimi na kilka tysięcy cm odwrotnych ale wąskimi liniami szerokości połówkowej mniejszej niż 5 cm odwrotnych. I to nie zależnie czy są w matrycy halogenkowej czy tlenkowej. Te elektrony są po prostu ekranowane. A jednak przy jonizacji są właśnie one tracone. Mało tego jako analogi lantanu powinny mieć elektron 5d1 a go nie mają oprócz Gd i Lu. Trochę tu podobna sytuacja z konfiguracją elektronową miedzi.

Piotrek