Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 06 Sep 2002 - 19:06:22 MET DST

Witam !!!

Tomasz Pluciński napisał:

>Nawiasem mowiac: skoro przez
>dodanie wody do oleum mozna otrzymac 100-procentowy H2SO4 - to czy oleum
>nie mozna by potraktowac jako "ponad 100-procentowy" H2SO4?

To troche nielogiczne bo w oleum stężenie zw. H2SO4 jest niższe niż w zwykłym 96%
kwasie siarkowym. Gdyby jednak brać pod uwagę stężenie SO3 to bezproblemowo można utworzyć skalę gdzie 0% - woda a 100% -czysty SO3

A właściwie jak jest z tym oleum bo SO3 nie pływają sobie tak swobodnie w H2SO4
tylko tworzą H2S2O7 a równomolowa miesz. H2SO4 i SO3 w temp. pokojowej jest ciałem stałym. Więc jeśli tak czy istnieją kolejne kwasy H2S3O10 itd. Czy znane są one jako substancje czyste. Czy istnieją ich sole.

Wiem że kwas H2S2O7 ( pH= -15) jest mocniejszy od H2SO4 (pH= -12) [mam namyśli pH ze wzoru Hammeta]

Czy kolejne kwasy będą mocniejsze od poprzednich? Chyba nie bez końca bo im mocniejsze oleum tym mniejsze stężenie wodoru. Pewno istnieje takie stężenie SO3 gdzie pH jest najniższe.

I w końcu czy czysty ciekły SO3 ulega jakiejś jonizacji np.

               2SO3 <=> SO2(2+) + SO4(2-)

Bo tak się zastanawiałem gdyby włożyć 2 elektrody do niego to prąd by przewodził czy nie? A taka jonizacja byłaby całkowita czy tylko w niewielkim stopniu.

Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.onet.pl