Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 05 Sep 2002 - 17:19:54 MET DST

Witam wszystkich!!!

Kiedyś pisałem o trudnościach z zaopatrzeniem się w metale grup IA i IIA. w domowym laboratorium. Dziś przedstawie
następną trudnodostępną substancje SO3 (tlenek siarki(VI)).

Pierwsze moje pytanie to :
1. Czy gdzieś można kupić SO3 lub oleum w Polsce. Byłem w paru sklepach chemicznych i tam nie mają takich substancji albo też odsyłają mnie do katalogów firm zagranicznych a wiadomo ile tam trzeba wybulić forsy za najtańszy nawet preparat

2. Otrzymywanie:
a) jak w przemyśle utlenianie katalityczne SO2 Jednak cała aparatura jest dosyć skomplikowana a wydajność kiepska szczególnie
jak nie dysponuje się pożądnym ( i drogim ) katalizatorem.

b)odwodnienie H2SO4

Ta metoda najbardziej mi się podoba tylko jak zmusić H2SO4 do oddania H2O
-1- można by odwadniać go za pomocą P2O5 jednak sam P2O5 jest kosztowny
-2-korzystając z reakcji:

         mieszamy K2SO4 Z H2SO4 co daje KHSO4
         odwadniamy  KHSO4 do K2S2O7
         rozkładamy K2S2O7 do K2SO4 i SO3

czyli zużywamy tylko H2SO4 i energię. Jednak poważnym utrudnieniem jest wysoka temperatura potrzebna do 3 etapu i agresywność odczynników w tych  warunkach. (Nie wiem co zostanie z mojej kolbki chłodnicy i szlifu)

      Czy dałoby się jakoś zmodyfikować by reakcja przebiegała w niższych temperaturach

      Może używać innych soli jak sodowych ,glinowych, żelazowych.?

-3- może ktoś zna inną reakcję gdzie powstaje SO3?

Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.onet.pl