Autor: AGS (somnus_at_wp.pl)
Data: Mon 26 Aug 2002 - 22:47:02 MET DST

> Nie ma żadnej zasadniczej różnicy. Witaminy naturalne i "w pigułkach" to
> dokładnie te same związki chemiczne. Różnica jest tylko w sposobie
> "aplikacji". Zresztą witaminy w pigułkach pochodzą zwykle ze źródeł
> naturalnych bo ich synteza się nie opłaca. Np: większość witaminy C w
> pigułkach jest w Polsce produkowana z ziemniaków. W produktach
> naturalnych witaminy spożywa się zawsze w mieszaninie z innymi
> składnikami pokarmowymi a łykanie pigułek - zwłaszcza na czczo,
> powoduje, że w układzie trawiennym pojawia się
> nagle duże stężenie jednego związku chemicznego, czego ten układ
> [...]

Witam Wszytskich

Nie moge zgodzic sie z opinia Tomka, ze nie pelne dzialanie syntetycznych witamin jest spowodowane glownie naglym skokiem stezenia danego zwiazku w ukladzie pokarmowym. Glownym powodem dlaczego izolowane witaminy nie wchlaniaja sie i nie dzialaja z taka moca jak zawarte w pozywieniu, jest brak synergicznych zwiazkow w preparatach witaminowych. Chodzi tu o to, ze wiekszosc witamin i mineralow aby mogly osiagnac optymalna skutecznosc musi byc spozywana razem ze zwiazkami, ktore warunkuja jej dzialanie. Przykladem moze byc wit. A ktorej doustne przyjmowanie ma sens razem z wit E. Z kolei skutecznosc wit. E znaczaco podnosi selen. W przypadku praparatow wieloskladnikowych niektore z tych zaleznosci sa spelnione, ale i tak nie udaje sie uzyskac takiej skutecznosci jaka maja witaminy w owocach i warzywach. Dla przykladu mozna podac ze w przypadku wit. C (przyjmowanej doustnie jako preparat jednowitaminowy) 1000mg preparatu odpowiada ok. 50mg witaminy zawartej w pomaranczy. Do napisania sklonilo mnie juz wiele razy slyszany i gloszony poglad ze witamina sztuczna to ten sam zwiazek co naturalna z czym sie oczywiscie zgadzam ale wielu ludziom, ktorzy to slysza od razu nasuwa sie mysl, ze 330g pomaranczy (zawierajacej 200mg wit. C) odpowiada jedna tabletka monowitanu C 0,2 co jest gleboka nie prawda. Aby osiagnac ten sam skutek co po zjedzeniu 330g pomaranczy trzeba by bylo polknac 20 tabletek wit. C 0,2. . Na tym przykladzie widac jak ogromnym bezsensem jest przyjmowanie preparatow jednowitaminowych.

                                                     Filip