Autor: thomrt_at_poczta.onet.pl
Data: Thu 22 Aug 2002 - 17:35:09 MET DST

Witam
PrzeglÂądajÂąc zawartoÂść internetu można znaleĽć wiele różnorakiego oprogramowania chemicznego typu:
-bazy danych o zw. chemicznych
-bilansowanie reakcji chemicznych
-rysowanie wzorów strukturalnych

SÂą one często przydatne w przyspieszeniu obliczeń czy eliminowaniu błędów. Ja jednak poszukuje oprogramowania które powinno:
-wizualizować czÂąsteczki i atomy kolorowo i trójwymiarowo (dobrze by było
pooglÂądać sobie czÂąsteczkę ze wszystkich stron)
-pokazywać kształty orbitali i sposoby przenikania sie ich nawzajem
-gdzie kliknieciem myszki sprawdza sie energie kazdego elektronu i odległoÂść
jednego atomu od drugiego
-gdzie dałoby sie obserwowac reagujace ze sobÂą czÂąsteczki i jak zmieniajÂą się
ich parametry np. kształt czy obserwować hybrydyzacje orbitali.
-przewidywać co by sie stało gdyby z danej czÂąsteczki zniknÂął jakiÂś atom.
Jak zareagowałaby pozostała częÂść czÂąsteczki. Ja właÂściwie jestem chemikiem-eksperymentatorem (nie ma to jak bezpoÂśredni kontakt z materiÂą) ale chciałbym nieco nadgryĽć chemi kwantowej. Jednak na widok długich i mętnych równań gdzie całka z całki popychana jest całkÂą to mi się niedobrze robi. Wiem że te zagadnienia sÂą bardzo skomplikowane i pewno trudno będzie znaleĽć kogoÂś kto by napisał taki program za friko. Słyszałem o programie Gaussian (zdaje sie że brał udział w jego tworzeniu John Pople noblista z 1998 r.)
Nie wiem jak go zdobyć, pewno nie można go ÂściÂągnÂąć, raczej będzie komercyjny. Może jednak istnieje jego wersja o nie wszystkich dostępnych funkcjach i np. bezpłatna W "Kurierze Chemicznym" z kwietnia 1995 w artykule "Tajemnica jonu amonowego" była wzmianka o programie MOPAC 6.0 użyto go do symulowania reakcji NH3 z HCl Podano też że jest bezpłatny i można go sciÂągnÂąć przez FTP ( fajnie ale mogli się nieco wysilic i podać adres)
Mam proÂśbę do Chemfanów SkÂąd można zdobyć takie oprogramowanie lub inne (najlepiej bezpłatne)
Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.net.pl