Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Wed 21 Aug 2002 - 16:59:32 MET DST

> stopien
 [...]
> odp.Roztwór ma w przybliżeniu pH=12,7 i charakter silnie
> alkaliczny

Odpowiedz prawidlowa! Tylko sprobuj zrobic jeszcze pierwszym sposobem wyliczajac [H+], a potem pH.

> Spróbowałem również zmniejszyć stopień dysocjacji do 50 10 i 1 %
> (Na przykład dla innych wodorotlenków )
> W przypadku zmniejszenia st. dys do 50% wyszło mi pH=12,4
> (w danym stężeniu jonowym =0,05m/dm3)

Też dobrze!

> W przypadku zmniejszenia st. dys do 10% wyszło mi pH=11,7
> (w danym stężeniu jonowym =0,05m/dm3)

O.K.

> W przypadku zmniejszenia st. dys do 1% wyszło mi pH=10,7
> (w danym stężeniu jonowym =0,05m/dm3)
> pOH= -log[OH]
> pOH= -log 0,005
> pOH= -log 1/1000
> pOH= -(log 1 - log 1000)
> pOH= -(0 - 3)
> pOH= -(-3)
> pOH= 3
> pH + pOH = 14
> pH= 14 - 3
> pH= 11

W tym przypadku troche pokreciles, ale mysle, ze to przez pospiech. Powinno byc:
pOH= -log 0,0005= 3,3 ....., ale wynik 10,7 jest dobry

> Mam jeszcze pytanie gdzie robię błąd w zadaniu:
> Jaki odczyn ma roztwór 2 molowy HCl(2 mole/dm3) (przyjmijmy st.
> dysocjacji)
> pH= -log[H+]
> pH= -log 2
> pH= -0,3
> Ale przecież pH nie może być ujemne

A kto Ci powiedzial, ze pH nie moze byc ujemne? Jak najbardziej moze i przy tym toku postepowania 2 molowy HCl (przyjmujac st.dys. = 100%) rzeczywiscie posiada pH= -0,3. Inną sprawą jest to (co podkreslal kolega L. Kuzma. w poprzednim liscie), ze nalezy wlasciwie uwzgledniac aktywnosc jonow, a nie bezposrednio stezenie. Wazne to jest szczegolnie przy wyzszych stezeniach, a wiec dokladny wynik bedzie nieco odbiegal od -0,3. Jednak nie uwzgledniajac aktywnosci jonow (a tak zapewne praktykuje sie w szkole sredniej) wynik jest poprawny. Zycze dalszego owocnego i dociekliwego wertowania wiedzy chemicznej. Podrowienia i do "uslyszenia".

Kazik Warminski