Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Mon 19 Aug 2002 - 07:22:25 MET DST

> NIE DAJĄ (!) :
> CH3-CO-CH2-CN, CH3-CO-CH2-NO2, CH3-CO-CH2-COOR.
to mozna wyjasnic chyba tak, ze grupa metylenowa połączona z dodatkową grupą stabilizujca enol (NO2, CN, COOR) jest bardziej reaktywna i ona ulega jodowaniu zamiast grupy CH3.

> Ale, aby było śmieszniej, DAJĄ ją także alkohole
> typu R-CH(OH)-CH2-CH(OH)-R.

To da sie wytlumaczyc utlenieniem alkoholu do

R-CO-CH2-CH(OH)-R.

i reakcja retroaldolową do

R-CO-CH3 + CHO-R
> Wracając do ketonów, ogólnie, próbę jodoformową
> dają: CH3-CO-R, R-CO-CH2-CO-R. R=H, alkil, aryl (!),

wytlumaczeniem bylaby tez reakcja retroaldolowa:

R-CO-CH2-CO-R +OH(-) <=> R-COO(-) + CH3-CO-R

> ale już NIE DAJE (wg. Bochwica i np. Struszyńskiego)
> acetylooctan etylu CH3-CO-CH2-CO-OEt.

tego nie rozumiem, na podstawie tego, co podales powyzej

> Reakcji jodoformowej nie daje octan etylu,

za malo reaktywna grupa CH3

> CH3-CO-OEt, ale za to daje kwas mlekowy,
> CH3-CH(OH)-COOH, jabłkowy HOOC-CH(OH)-CH2-COOH,
> cytrynowy HOOC-CH2-C(OH)(COOH)-CH2-COOH,
> inozyt ( cyklo-[-CH(OH)-]6 ).

bo sie przejsciowo utleniaja do ketonow:

CH3-CH(OH)-COOH => CH3-CO-COOH Mnie szczegolnie zastanawia dlaczego na końcu typujesz, że kwas malonowy nie da pozytywnego wyniku a glioksalowy (formylooctowy) juz tak. Ciekawe jak jest naprawde. Ponadto zasatanawia mnie czy reakcje jodoformową można prowadzić w środowisku kwaśnym? Wtedy tłumaczenie reakcją retroaldolową nie byłoby możliwe. Witek http://www.trimen.pl/witek/