Autor: thomrt_at_poczta.onet.pl
Data: Tue 13 Aug 2002 - 17:23:47 MET DST

Czesc
>Czy jest możliwe zakupienie przez osobe prywatnÂą np. stężonego HCL?   Wycofooje to pytko po przeczytaniu cyklu "Chemik amator i trucizny" :)   APAP
Nie wiem co miales na mysli czytajac "Chemik amator i trucizny" Chyba nie zrazilem Cie do zakupu HCl
Moge Ci zareczyc ze kwas solny jest latwo dostepny w sklepach chemicznych i nie potrzebne jest zadne zezwolenie. Mozna go tam kupic w butelkach 1l i 5l. Stezenie tego kwasu to 35% .Cena 1l wynosi ponizej 10zl (chociaz niewiem bo dawno go juz niekupowalem). Cena 5l w przeliczeniu na 1l pewno jest nizsza ale ja nigdy niepotrzebowalem az takiej ilosci. Kwas wystepuje w 2 stopniach czystosci cz. i cz.d.a .Jednak roznica w cenie nie jest duza. Ja tam kupowalem czysty.
Poza tym w sklepach z artykulami chemicznymi dla gospodarstwa domowego: proszki do prania, detergenty, farby etc. mozna kupic kwas solny techniczny Jest on o wiele tanszy ok. 3zl za litr. Nie wiem dokladnie jakie jest jego stezenie ale nie powinno ono zbytnio odbiegac od owych 35%. Poza tym kwas jest bardzo zanieczyszczony np ilosc Fe jest tak duza ze nadaje mu nienaturalna jasnozolta barwa ale do wielu doswiadczen sie nadaje. Jako anegdotke moge opowiedziec:
Stalem raz sobie w sklepie chemicznym ogladajac jakies kolbki gdy wpadl zdyszany facet i krzyknal:
-Prosze pani czy sprzedajecie plyn do lutowania cyna.
Kobieta odpowiedziala:
-Nie sprzedajemy takich rzeczy

Facet dalej:
-No tak, Słyszalem jednak ze wystarczy kupic kwas solny i rozpuscic
blaszke cynkowo z bateryjki.
Sprzedawczyni:
-Ja sie na tym nie znam ale moge sprzedac panu kwas solny.
Facet:
-Tak a w jakiej cenie?

Sprzedawczyni:
-10zl za litr.

Facet:
-Co tak drogo!? ( tu chwila ciszy ) No dobrze kupuje go
Sprzedawczyni podala mu kwas ale nie cz. tylko cz.d.a. Facet kupil caly litr HClaq o czystosci cz.d.a zeby rozpuscic blache Zn gdzie oprocz samego cynku jest polowa tablicy ukladu okresowego. Wystarczylby mu tani kwas techniczny.
Coz za niewiedze trzeba placic
Tomasz Zygula thomrt_at_poczta.onet.pl