Autor: thomrt_at_poczta.onet.pl
Data: Sat 10 Aug 2002 - 16:39:05 MET DST

Cześć
Ten list jest nawiązaniem do poprzedniego o tytule Chemik amator i trucizny.
Uwagi z wielu lat przeprowadzania doświadczeń z substancjami niebezpiecznymi.Sorry jeżeli zabrzmi to zbyt chwalipięcko nie mam takiego zamiaru. Zamieszczone informacje może mogą sie przydać komuś Dawno temu dokonałem pewnego spostrzeżenia. Uzmysłowiłem sobie że aby trucizna stała się niebezpieczna dla człowieka musi ona najpierw dostać się do jego organizmu. Jeżeli substancja toksyczna lub
żrąca tego nie dokona to choćby nie wiem jak była niebezpieczna
to nic nie może zrobić.
Kiedyś oprowadzałem kilku znajomych po swym laboratorium Pokazywałem im różne rzeczy oni uśmiechali się i patrzyli z zaciekawieniem (chemia niezbyt ich interesowała). W pewnym momencie pokazywałem im odczynniki chemiczne a na tej półce trzymam trucizny i wtedy zauważyłem: pomimo tego że odczynniki były zamknięte to w ich oczach pojawił się strach ,przestali się uśmiechać a nogi zdradzały chęć zrobienia kroku do tyłu. Pomyślałem że w ludziach jest zakodowany strach przed truciznami.Niektórzy naczytają się kryminałów i horrorów  a potem sądzo że trucizna to coś co przeniknie przez szkło butelki popełznie w ich stronę a później samodzielnie wniknie do ich żołądków celem pozbawienia życia. Jeden z nich palił papierosa i pomyslałem sobie Kurcze gdyby on wiedział jaką silną truciznę on wdycha. Większość ludzi sądzi że nikotyna to taka sobie fajna substancja która jest potrzebna palaczom albo też unosi się w powietrzu pokoju.
Mało kto wie że nikotyna pod względem toksyczności i szybkości działania podobna jest do cyjanków.
Podsumując wszyscy niezmiernie bali się tych zatkanych butelek gdzie substancją w nich pod względem toksyczności daleko do nikotyny ale nikogo nie raził nikotynowy dym.
Jak kiedyś powiedział Paracelsus wszystko jest trucizną i nic nią nie jest a wszystko zależy od dawki. Dużo osób bardzo protestuje na wieść o tym
że gdzieś wykryto taką a taką substancje chemiczna. Lecz już
niewielu zapyta się w jakim ona jest stężeniu.W końcu im dokładniejsza jest metoda pomiaru tym więcej substancji można wykryć w granicznym przypadku prawie wszystkie.
Kiedyś czytałem o takim przypadku gdy z przepustki wrócił żołnierz z promilami we krwi Przełożony się wnerwił i postanowił doprowadzić podwładnego do stanu normalnego własną metodą polegająco na piciu stęzonego r-ru NaCl. Pomimo że chłopak wymiotował to dowódca nie zaprzestał kuracji i na siłe wlewał w niego solanke i żołnierz zmarł. Gdy zrobiono sekcję okazało się że przyczyną śmierci było zatrzymanie akcji serca. Jak wiadomo po zewnętrznej i wewnętrznej stronie błony komórkowej są różne i ściśle okreslone stężenia Na i K. Zmiana tych stężeń powoduje przepływ impulsów nerwowych.Pojawienie się dużych ilości Na zaburzyło tą równowagę i uniemożliwiało poprawne przekazywanie bodźców. Wniosek ztąd że nawet jadana przez nas sól kuchenna może być trucizną Ja traktuje każdą substancję jako potencjalną trucizne. Jak wyjasniłem wyżej nie ma podziału na trucizny i nie trucizny.Wszystkie substancje można by poukładać w ciąg gdzie na lewo od dowolnej substancji można znaleźć mniej toksyczną od niej a na prawo bardziej toksyczną. To przejście jest ciągłe jak np od ciemności do jasności czy ciszy do hałasu.Zresztą toksyczność zależy od wielu innych czynników jak np odporności własnej eksperymentatora
Mam zawsze z substancją chemiczną układ partnerski polegający na tym że nie wkładam w nią palców ani nosa ani innych części ciała a ona grzecznie siedzi w kolbce zlewce czy innym naczyniu. I nie zamierza się z niego ruszać bez pozwolenia. Mówiąc jaśniej odczynnik i eksperymentator zajmują odmienne i nigdy nie zachodzące na siebie położenie w przestrzeni trójwymiarowej. Jednakże substancji nie należy ufać.Gdy czujesz zapach jakies substancji to można spokojnie założyć że jest ona już w Twoim organizmie Stąd też nie przykładam większego znaczenia do faktu czy substancja jest trująca czy też nie natomiast istotne jest dla mnie znaczenie jakim sposobem substancja może dostać się do organizmu. Zanim zaczne eksperymentować z jakimś odczynnikiem zawsze staram się znaleźć maksymalną ilośc dróg zatrucia które nie zawsze są oczywiste Niekiedy znajduje ich więcej niż podał autor w ostrzeżeniach doświadzenia np.
Wielu autorów książek o doświadczeniach opisuje przemianę HgJ2 z odmiany czerwonej w
żółtą i nie umiescza żadnych ostrzeżeń. Ktoś kto przeprowadza doświadzenie może założyć
że sól jodek rtęci brzmi tak jak jodek potasu który przecież jest zw. jonowym i nie lotnym
więc ogrzewa HgJ2 w otwartej parowniczce do temp. przemiany a niekiedy znacznie wyższej nie przypuszczając że znaczna część odczynnika już dawno wysublimowała. Wg mnie bardzo istotnym elementem jest miejsce gdzie przeprowadza się doświadczenia Ja np zajmuję jeden kąt w piwnicy. Mieszkam w domku jednorodzinnym a piwnica nie jest miejscem gdzie się często przebywa jest to pomieszczenie raczej gospodarskie.  W owym kącie postawiłem
sobie własnej roboty digestorium które zrobiłem ze stołu i części szafy oraz paru innych desek.Digestorium jest połączone wężęm z PCW z wentylacją zawierającą elektryczny wiatrak
 To właśnie posiadanie własnego pomieszczenia i digestorium pozwala mi na pracę bez ograniczeń z wieloma substancjami i z minimalną szkodliwością dla reszty rodziny.
Ostatnio pracowałem z fenyloizonitrylem i mogę się założyć że gdybym przeprowadził choć jedno doświadczenie z fenyloizonitrylem w mieszkaniu to pożegnałbym się z laboratorium I tak przeważnie robię doswiadczenia z ową substancją od 11 w nocy gdzie mam pewność że nikt się nie przyplącze, a do rana odór całkowicie zniknie. Zresztą moja rodzina zna już ten zapach i zgodnie stwierdzili że brom ,chlor ,amoniak śmierdzą ale fenyloizonitryl je w tym przewyższa.
Dawniej też nie zważałem na pewien szczegół konstrukcyjny na końcu skomplikowanej aparatury zwykle znajduje się coś (płuczka) co służy do pochłaniania różnych odpadów gazowych Poco komplikować i tak skomplikowaną aparaturę.Obecnie uważam że to jest istotny element. Np. przy operacjach z oddestylowywaniem rozpuszczalnika od fenyloizonitrylu przy odbieralniku umieszczam płuczkę z watą nasyconą kwasem by zminimalizować ten fetor
Innym problemem jest przechowywanie odczynników. Ja mam ich sporo i nie jest problemem przechowywanie substancji nielotnych. Duże kłopoty sprawia mi natomiast przechowywanie odczynników lotnych.
Niezależnie od tego jak bardzo szczelnie staram się je zatykać to nieustannie niewielkie ilości tych substancji uwalniają się Jako przykład:
Kiedyś przechowywałem brom pod wodą w szklanej butelce zamykanej korkiem szlifowym, szlif posmarowałem smarem a całą butelkę dla pewności umieściłem w słoiku zamykanym metalowym wieczkiem Twist.
I co? Po miesiącu niewielkie ilości par bromu ulatniające się z butelki przeżarły wieczko. Założyłem nowe ale po miesiącu było to samo. Wkurzyłem się ale znalazłem rozwiązanie. Całą butelke owinąłem kilkakrotnie folią aluminiową. Od tej pory brom zżera folie a nie wieczko. Folie muszę jednak wymieniać co pół roku.
Podobnym problemem był jod. Takie sobie niewinnie wyglądające szare kryształki a metalowe wieczko potrafią skorodować nie gorzej niż brom. Więc obecnie przechowuje je podobnie jak brom
Kiedys kupiłem w sklepie chemicznym HNO3 65% w takiej charakterystycznej białej butelce z tworzywa sztucznego w kształcie graniastosłupa z szerokim!!! niebieskim korkiem. Wg mnie takie naczynie zupełnie się nie nadaje do przechowywania kwasu azotowego gdyż po pierwszym otwarciu butelki nijak nie mogłem jej szczelnie zamknąć. Ilość oparów była tak duża że pozostałe butelki w promieniu 1/2 metra pokryły się kropelkami r-ru HNO3. Musiałem wiec przelać go z firmowego naczynia do zwykłej szklanej butelki z podwójnym korkiem. Ja zawsze staram się jak najczesciej wietrzyć szafkę z odzynnikami (i pomieszczenie z laboratorium),nawet gdy nie przeprowadzam doświadzeń aby zapobiegać gromadzeniu par.
Wspominam otym gdyż może to być nie uświadamiana droga jaką trucizny mogą wniknąć do organizmu. Część eksperymentatorów może sądzić
że jeżeli substancja jest szczelnie zamknięta to pozostaje w naczyniu.
Ilość oparów może być tak mała że nie wyczuwalna ale ich stała obecność w powietrzu może z biegiem czasu wywołać problemy zdrowotne. Przeglądając książki chemiczne z ubiegłych lat zauważyłem że wiele substancji które dawniej uważano za zupełnie niegroźne obecnie są traktowane jako trucizny
np. dawniej proponowano wiele elementów laboratoryjnego wyposażenia wykonanego z

    azbestu obecnie w książkach są wszędzie ostrzeżenia by nic z azbestu nie     używać
    benzen popularny rozpuszczalnik obecnie odradza się jego używanie     (rakotwórczy-białaczka)
    tetrachlorometan itp.
Kto mi zaręczy że obecnie używany odczynnik nietoksyczny nie zostanie w przyszłości uznany za substancje niebezpieczną Chcę jeszcze wspomnieć o materiałach wybuchowych. Na szczęście o ile truciznami jest jak wspomniałem prawie każda substancja to materiałami wybuchowymi już tylko nieliczne. Nie mniej niekiedy pracuje się z takimi substancjami. W takich przypadkach najważniejsza jest wg mnie ilość substancji z jaką się pracuje. ( to samo tyczy się trucizn ale dla substancji wybuchowych jest to istotniejsze) Ta ilość powinna być tak mała by jej wybuch nie spowodował żadnych szkód czyli poniżej 0.2 g. Zależy to zresztą od odległości od substancji w jakiej znajduje sie prowadzający doświadzenie, siły wybuchu, i tego czy doświadczenie przeprowadzamy w otwartym naczyniu czy zamkniętej aparaturze. Taka ilość substancji jest wystarczająca do zbadania jej właściwości czy użyciu w doświadczeniu a przypadkowy wybuch nie spowoduje grożnych następstw. Wg mnie łatwo poznać kto jest
chemikiem a kto tylko pirotechnikiem.W przypadku substancji wybuchowej ten pierwszy stara się pracować z jak najmniejszymi ilościami substancji a ten drugi odwrotnie chce uzyskać jak największy ładunek wybuchowy. Ten pierwszy
traktuje substancje jak każdą inną a wybuchowość to jedna z wielu jej cech i nie zawsze pożądana. Kiedyś otrzymywałem ClO2 który był mi potrzebny do syntezy chlorynów, obecnie chloranów (III).Doświadczenie było jednym z najbardziej niebezpiecznych jakie prowadziłem szczególnie że używałem zamkniętej szklanej aparatury (SZlify!!!)i wybuchowość ClO2 nie było mi na ręke.
Nie udało mi się uzyskać chlorynów być może za mało zsyntetyzowałem ClO2 a być może dlatego nic mi się niestało.
Ten drugi interesuje się tylko wybuchem by był jak najefektowniejszy i najsilniejszy (czyt. powodował największe zniszczenia).Myslę że otrzymywanie takich substancji w ilościach wielogramowych i większych to CZYSTA GŁUPOTA. Tak otrzymana substancja ma właściwości identyczne z tymi dla substancji produkowanej w małej skali a przypadkowy wybuch może okaleczyć lub pozbawić życia. Zresztą jak ktoś chce koniecznie zbadać wybuchowe właściwości substancji zawsze może przeprowadzić wybuch małej ilości. A wybuch dużej ilości można sobie wyobrazić jako podobny tylko o większej sile.
I jeszcze jedna uwaga musze sie przyznać że z wygody nie zawsze zachowuje środki bezpieczeństwa ale gdy pracuje z substancjami wybuchowymi to w pierwszej kolejności ubieram okulary, rękawiczki i gruby swetr. Tu naprawde jest duże niebezpieczeństwo. Przy takim zachowaniu można spokojnie pracować z nimi tak jak z każdą inną substancją Zyczę bezpiecznych rozsądnych i ciekawych eksperymentów Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.onet.pl