Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Sun 07 Apr 2002 - 01:52:47 MET DST

Katarzyna wrote 2002-03-05:

>Czy ktoś potrafi wytłumaczyć (może być niezbyt szczegółowo) na czym
>polegają reakcje ksantoproteinowa i biuretowa? Mam również problemy
>ze znalezieniem informacji na temat oznaczania (?) białek
>(aminokwasow?) (chodzi o to, by ustalić jakie to białko)-

Trochę późno (ponad miesiąc, heh;), ale dopiero dziś włączyłem listę i postanowiłem dołożyć do dyskusji o aminokwasach fragment mojej znowu nigdzie nie wydanej książki (musiałbym wyrzucić parę rozdziałów, np. XI, a szkoda ;). Znajdują się w niej także odpowiedzi na tematy poruszane na liście pt.
-redukcja
-uwodornienie związków organicznych

(rozdziały VI, VII, XII).

Jest tam też trochę o mechanizmie pamięci i przyczynach jej pogarszania się, metodach na jej poprawę. Ale tego nie chciałbym dawać całkiem za darmo. Mógłbym wymienić za inne ciekawe dane z czasopism biochemicznych, psychofarmakologii i in. Chętnie nawiązałbym także współpracę z ludźmi pracującymi przy opracowywaniu nowych leków, szczególnie na Alzheimera, Parkinsona, Stwardnienie Rozsiane, CJD. Bardzo ciekawi mnie także chemia snu.

Książka moja nosi tytuł:

                   AMINOKWASY BUDULCEM I PALIWEM MÓZGU.
          REPETYTORIUM Z CHEMII ORGANICZNEJ Z TEMATÓW RÓŻNYCH.

                            mgr inż. Hoszowski Paweł 1997 - 1999 - 2002
SPIS TREŚCI.
I. HYDROLIZA BIAŁEK - KWAŚNA I ALKALICZNA. II. RODZAJE BIAŁEK, ZAWARTOŚCI AMINOKWASÓW. AMINOKWASY
      NIEZBĘDNE.
      TABELE WYSTĘPOWANIA. OMÓWIENIE NIEKTÓRYCH AMINOKWASÓW.
III. MIARECZKOWANIE AMINOKWASÓW. REAKCJE KATIONÓW DIAZONIOWYCH. IV. PROSTE ROZDZIELANIE AMINOKWASÓW
V. CHARAKTERYSTYKA FIZYKOCHEMICZNA AMINOKWASÓW. VI. DEGRADACJE AMINOKWASÓW SPOWODOWANE PRZEZ DROBNOUSTROJE.       WAŻNE AMINY BIOGENNE. OTRZYMYWANIE I CHARAKTERYSTYKA. VI.B. MAO, NEUROPRZEKAŹNIKI, NEUROTOKSYNY, MECHANIZMY ZAPAMIĘTYWANIA. VI.C. GABA, MELANINA, MELAMINA, MELATONINA, MIELINA A CHOROBY NERWOWE. VII. CHEMICZNE DEGRADACJE, REDUKCJE I UTLENIANIE AMINOKWASÓW. VIII. KREATYNA. KERATYNA. KREATYNINA. FOSFAGEN. IX. ETANOLOAMINY I BETAINY.
X. EFEDRYNA.
XI. NIRVANOL, HEDONAL, HYDANTOINY I INNE CYKLICZNE POCHODNE AMINOKWASÓW.       URETANY, UREIDY, BARBITURANY, PIPERYDYDY, SYNTEZA BUCHERERA-BERGSA. XII. REDUKCJA I REDUKTORY (wiele ważnych i mało opisanych redukcji). XIII. CIEKAWE FERMENTACJE.
XIV. WYKRYWANIE ZWIĄZKÓW ORGANICZNYCH I ICH NIEKTÓRE REAKCJE
      tutaj m.in.:
      Azotyny i metoda REDOKSYM.
      Otrzymywanie oksymów. Reakcje. Przegrupowanie Beckmanna.
      Alkilowanie ketonów
      Ylidy
      Nitrozozwiązki
      HYDRAZYNA,FENYLOHYDRAZYNA,DIAZOMETAN,HYDROKSYLOAMINA,CHLOREK AZOTU
      Acetonitryl, Reakcja Hoescha
      Stare rady Otto Dielsa
      Kwasy sulfonowe
      Iminy.
      Synteza i rozpad (rozszczepianie) amin.
      Fenyloaminy.
      Dealkilowanie.
      Fenylokarbinole. Pochodne benzhydrolu.
      Zabezpieczanie ( blokowanie ) grup funkcyjnych. Etery enoli. Acetale.
      Benzyloetery.
      Fenylowanie
      Kation jodoniowy. Jodobenzen. Jodozobenzen. Jodoksybenzen.
      Mocznik i tiomocznik
      Cyjanoamidy
      Ortoestry i iminoetery.
      Nitryle , cyjanki , izocyjanki, izocyjaniany, izotiocyjaniany.
      Inne izomery RNCO,ROCN,RONC,RCNO , tlenki nitryli.
      Aldehyd fenylooctowy.
      Kwas fenylooctowy,migdałowy,cynamonowy,propionowy,hydratropowy
           styren, alfa-metylostyren,ketopiperydyna,reakcja Prinsa,Blanca
      Utlenianie alkenów za pomocą KMnO4
      Aldehyd octowy
      Dekarbonylacja i dekarboksylacja.
      Kwasy: mlekowy, jabłkowy, pirogronowy, mrówkowy, szczawiowy.

A więc, jako się rzekło...
Dla podniesienia wiedzy ogólnej i zachęcenia wydawców i czytelników do kupowania mojej książki dam na listę cały rozdział V. Chciałbym także przestrzec, jak niebezpieczne są aminy biogenne i jakie spustoszenie mogą wywołać w organizmie nawet te drobne ilości wytwarzane w jelitach przy słabej pracy wątroby (rozdział VI).

V. CHARAKTERYSTYKA FIZYKOCHEMICZNA AMINOKWASÓW. V / 1
Aminokwasy łatwo rozpuszczają się w wodzie, z wyjątkiem "siódemki": tyrozyna, cystyna, fenyloalanina, tryptofan,lizyna, asparagina, glutamina.

Omówienie.
Najtrudniej rozpuszcza się tyrozyna (0.04g/100) [Mas971] lub 0.5g [Mizerski254] i cystyna [Karrer]. Do trudniej rozpuszczalnych (do 4% w 20°C i do 9% w 25°C) należą także aminokwasy z dużą "częścią węglowodorową", a więc fenyloalanina i tryptofan. Poniższe jednak fakty są już bardziej zastanawiające. Trudno rozpuszcza się lizyna (6g/100g wody w 25°C), pomimo obecności dwóch grup aminowych: NH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH(NH2)COOH. Za to jej zcyklizowana i odaminowana forma, prolina jest NAJLEPIEJ (!) rozpuszczalnym aminokwasem: 1622 g/100g w 25°C wody [Mizerski254] !
Dziwi także fakt, że polarne aminokwasy, jak asparagina i glutamina również należą do tej grupy. Jeszcze ciekawszym jest, że odpowiednie kwasy: glutaminowy i asparaginowy choć mają po 2 WOLNE grupy karboksylowe rozpuszczają się w wodzie w 20°C gorzej (ok.1%) niż odpowiadające im dwa wyżej podane aminokwasy (ok.3%) zawierające tylko 1-ną grupę karboksylową przy węglu alfa (druga jest zamidowana). W 25°C rzecz wygląda podobnie: glutamina 42g, kwas glutaminowy: 8,6g/100. Asparagina 25g, kwas asparaginowy: 5g/100. Dalej: cystyna jest odwodornionym dimerem cysteiny i zawiera ugrupowanie
-CH2-S-S-CH2-. Powstaje z cysteiny nawet pod wpływem tlenu w warunkach
alkalicznych. Cystyna rozpuszcza się w wodzie słabo, a cysteina bardzo dobrze.
Tak więc wymienionych siedem aminokwasów plus dwa odpowiadające im kwasy rozpuszczają się w wodzie w ilości poniżej 9 % w 25°C.

Cała reszta aminokwasów rozpuszcza się w wodzie dobrze lub bardzo dobrze, co wynika w prosty sposób z ich silnie polarnego charakteru. Prolina, seryna, treonina i walina rozpuszczają się w ilościach ponad 88g/100cm3 w 25°C. Prolina (1622g/100) przypomina pod tym względem sacharozę.
Szczególnie dobrze rozpuszczają się w wodzie lekko zakwaszonej lub zalkalizo-
wanej, tym lepiej im niższe lub wyższe pH [Kohlmunzer,Masalerz]. W alkoholu są trudno rozpuszczalne z wyjątkiem proliny.

W acetonie są podobnie trudno rozpuszczalne. Strącanie aminokwasów alkoholem jest częstą metodą wydzielania (szczególnie w punkcie izoelektrycznym o czym dalej). Tworzą też trudno rozpuszczalne sole z kwasem pikrynowym i niektórymi aromatycznymi kwasami sulfonowymi.
Mają wysokie temperatury topnienia, a raczej rozkładu [Mas971]. Mają tzw. punkt izoelektryczny, przy którym najsłabiej się rozpuszczają (podobnie jak amfoteryczne alkaloidy). Punkt ten dla aminokwasów mających jedną grupę NH2 i jedną COOH leży w pobliżu pH = 6 +/- 0.1 . Przykładowo pI dla: glicyny = 5.97, alaniny = 6.02, fenyloalaniny = 5.98, tryptofanu = 5.88, proliny = 6.10, leucyny = 5.98, waliny = 5.97. Grupy zakwaszające obniżają pH tego p-ktu: SH - cysteina pI = 5.02, OH-fenolowa w tyrozynie = 5.65, NH2CO-amidowa w asparaginie = 5.41 i w glutaminie = 5.65, COOH: kwas asparaginowy = 2.87 i glutaminowy = 3.22. Grupy zasadowe (NH2) podwyższają pI: lizyna = 9.74, arginina = 10.76. Można je ekstrahować z roślin uwodnionym metanolem a następne adsorbować na kationitach i eluować roztworami amoniaku [Kohlmunzer.str.79], zupełnie jak
amfoteryczne alkaloidy na Wofatycie [Elastomery i Plastomery].

V / 2 acylowanie.
W reakcji z chlorkami kwasowymi w obecności NaOH zachodzi N-acylowanie (reakcja Schottena-Baumanna). Acylować można także bezwodnikiem octowym, jednak w obecności pirydyny może zajść inna reakcja, Dakina i Westa (1928) i powstają acyloaminoketony:

R-CH-COOH  +  CH3-CO-O-CO-CH3 -->     R-CH-CO-CH3  + HOOC-O-CO-CH3
  NH-CO-CH3                             NH-CO-CH3

N-acetylo-                           acyloaminoketon
aminokwas                                 I               II
Powstały związek (II) rozkłada się prawdopodobnie na CO2 i CH3COOH, tak więc bezwodnik występuje w roli reduktora redukując kwas do ketonu. Jest to reakcja nie spotykana gdzie indziej w cytowanej literaturze, jedynie otrzymywanie ketonów z soli wapniowych (-CO2 jako CaCO3) jest nieco podobne. Tej ostatniej reakcji towarzyszy zresztą często dekarboksylacja [Marchlewski]
dlatego też np. z benzoesanu Ca powstaje przede wszystkim benzen a nie benzofenon (ale po dodaniu octanu Ca tworzy się widoczna ilość acetofenonu).

Aminokwasy zawieszone w chlorku acetylu pod działaniem PCl5 przechodzą w chlorki kwasowe, które znane są tylko w postaci bardzo reaktywnych chlorowodorków [E.Fisher w Nenit.349].
Pochodne N-acylowe dają w podobnych warunkach chlorki kwasowe. Te ostatnie reagują normalnie z nukleofilami (acylowanie amin, Friedel-Crafts do ketonów aromatycznych) ale wydzielają łatwo HCl dając azlaktony [Nenit.349] [Vogel p.VI.10]. Azlaktony można otrzymać przez acetylowanie aminokwasów bezwodnikiem octowym a następnie (po ewentualnym podstawieniu reaktywnych atomów wodoru pomiędzy grupą CO i N) cyklizację bezwodnikiem i octanem sodu. Otrzymywanie estrów aminokwasów opisano w rozdziale IV (C2H5OH + suchy HCl).

V / 3
Rekcje rozpoznawcze na aminokwasy (autorzy często nie podają że reakcje cytowane dają tylko niektóre aminokwasy):
- biuretowa (NaOH,CuSO4 po ogrzaniu fioletowe. Czułość niewielka, wystarczy
  1-no wiązanie CO-NH jak w biurecie, stąd nazwa).   Powinny ją dawać poliamidy, nie wiadomo czy poliuretany.
- ksantoproteinowa (HNO3 stęż. daje zabarwienie żółte (nitrowanie), po
  dodaniu NH3 lub NaOH - pomarańczowe na skutek tw. się nitrofenolanów).   Jest to reakcja na fenyloalaninę, tyrozynę i tryptofan.
- Reakcja Millona (Hg(NO3)2 + HNO3 -> czerwonobrunatny osad, koagulat)
  Pożądane jest, aby roztwór zawierał nieco kwasu azotawego - patrz   przygotowanie odczynnika. Jest to reakcja na tyrozynę.
- Reakcja Pauly'ego. (Pauliego) Kwas p-diazobenzenosulfonowy dodany do r-ru
  białka zalkalizowanego Na2CO3 daje zabarwienie czerwone. Po zakwaszeniu   barwa zmienia się na żółtoczerwoną.
  Jest to reakcja na tyrozynę i histydynę (sprzęganie).
- Zasadowe roztwory fosforomolibdenowych r-rów niebieszczeją (redukcja)
  Jest to reakcja na tyrozynę.
- Reakcja Adamkiewicza, Hopkinsa i Cole'a. Po dodaniu kwasu glioksalowego
  (wystarczą ślady, Nenitescu str.413) i H2SO4stęż do r-ru białka występuje   błękitnofioletowe zabarwienie.
  Jest to reakcja na tryptofan.
- Reakcja Ehrlicha z r-rem chlorowodorku p-dimetyloaminobenzaldehydu.
  (4-dimetyloamino-benzaldehyd). Powstaje fioletowe zabarwienie.   Jest to reakcja na tryptofan i indol.
- Reakcja Sakaguchi - reszty argininy dają intensywnie czerwone zabarwienie
  powstające pod wpływem NaOCl i ŕ-naftolu
- Próba Molischa. W obecności H2SO4 i alfa-naftolu roztwory białkowe dają
  fioletowy pierścień na granicy płynów. Próba świadczy o obecności glikoproteid   ów.
- Siarka z cysteiny i cystyny daje czarny PbS z octanem ołowiu w r-rze
alkal.
- Metoda hydantoinowa. Hydantoiny powstają z aminokwasów przez działanie
KNCO,
  HNCO lub reakcję z mocznikiem (z którego p.wpł.ogrzewania powstaje HNCO + NH3).
  Np. z fenyloalaniny powstanie benzylohydantoina. Produktem pośrednim są   kwasy hydantoinowe: HOOC-R-NH-CO-NH2, które cyklizując pod wpływem dalszego
  ogrzewania przechodzą w pięcioczłonowe hydantoiny.   Wg "Jakościowa Analiza Organiczna" [Woliński]: 0.4g substancji   + 0.2g mocznika + 15cm3 wody barytowej ogrzewać do wrzenia 30-60 min.,   potem CO2 do strącenia całego Ba2+. Klarowny przesącz bez Ba2+ odparować   do sucha, +H2O, wytrącić CH3COOH. Szukać temperatury topnienia w tabeli.
- Reakcja ninhydrynowa. Aminokwasy, polipeptydy i peptony gotowane z wodnym
  roztworem hydratu trójketohydroindenu (ninhydryna) dają błękitne zabarwienie
  (od różowego do fioletowego) z wyjątkiem proliny i hydroksyproliny które   dają zabarwienie żółte. Zabarwienie z ninhydryną pojawia się po ogrzaniu do
  80-100°C. Stosuje się w chromatografii [Kohlmunzer1977s79].   Reakcja ta może służyć także do ilościowego oznaczania aminokwasów.   Podczas tej reakcji następuje dekarboksylacja i utlenienie aminokwasu do   aldehydu i CO2 a wydzielony amoniak łączy się z cząsteczką ninhydryny oraz   cząsteczką związku powstałego przez redukcję pod wpływem aminokwasu tworząc
  tzw. purpurę Ruhemanna, intensywnie czerwono fioletowy związek.   Jak z tego wynika, obecność amoniaku nie może zawyżać wyników dlatego, że   czysty amoniak nie powoduje redukcji ninhydryny i nie ma składnika II.   Możliwe jest to jednak w przypadku obecności substancji redukujących.   [Woliński] pisze nawet, że liczne substancje z I-rz grupą aminową a także   amoniak (!) oraz aldehyd propionowy [?] dają reeakcję z ninhydryną.   W obecności CH2O (reduktor) NH3 winien więc się oznaczać dobrze.   (wzory widoczne po włączeniu czcionki proporcjonalnej, np. COURIER    i wyłączeniu zawijania tekstu)

        CO           CO                                  CO      CO
     Ph   CO  +   Ph   CH-OH  + NH3     ---->         Ph   C=N-CH  Ph
        CO  I        CO   II    III                      CO      CO   IV

    ninhydryna  alkohol powstały po utlenianiu       purpura Ruhemanna
                aminokwasu do aldehydu i amo-        (Ruhemann 1910)
                niaku

Wpierw miesiac seksu, potem slub? >>> http://link.interia.pl/f1596