Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 04 Feb 2002 - 09:35:08 MET

> KSCN (s) + HNO3 (stez) --> kupa NO2.
> Reakcja jest fajna.
> Moje pytanie:
> Czy istnieje mozliwosc, ze wydzieli sie tam HCN?
Czemu: fajna?
Z wzmianek w roznych miejscach wynika, ze w reakcji utleniania rodankow moze powstawac HCN...

> I jeszcze jedna ważna sprawa:
> Stopnie utlenienia HCN:
> H +1
> N -3
> C+2
> tak?

Pewnie bedzie to prowokacyjne, ale stopnie utlenienia beda takie, jakie sobie przyjmiesz. I tak nie ma to ZADNEGO wplywu ani na postac zapisu rownania reakcji, ani na jej rzeczywisty przebieg. Tak wiec stopnie utlenienia ani w HCN ani w KSCN nie sa az tak wazna sprawa...

> Reakcja moze wygladac tak:
> 10HNO3 + KSCN --> 5H2O + CO2 + KNO3 + S + 10NO2
> A jezeli moje stopnie utlenienia w HCN sa sluszne, to moze tez byc:
> HNO3 + KSCN --> KNO3 + HCN + S

To, co w rzeczywistosci powstaje i tak nie zalezy jakie stopnie utlenienia przyjales umownie.

> Moze jakies inne propozycje...

Niemal na pewno bedzie zachodzilo wszystko razem... Wlasnie ten przyklad podaje jako niezla ilustracje zametu jaki powoduja stopnie utlenienia...
tomasz plucinski