Autor: Andrzej Ledwig (andrzej.ledwig_at_zak.com.pl)
Data: Wed 23 Jan 2002 - 14:02:47 MET

> Witam,
>
> Wstyd sie przyznac, ale w swojej karierze nigdy wczesniej nie
> pracowalem z jonitami. Obecnie chcialbym technike te zastosowac do
> wyodrebnienia aminokwasu z mieszniny reakcyjnej. Niestety nie idzie
> mi to za dobrze i nie wiem co robie zle. Moze ktos mi po krotce
opisze
> jak sie powinno pracowac z jonitami, a w szczegolnosci z kationitami
> albo da namiar na jakas literature lub chcociaz odpowie na kilka
> ponizszych pytan:

Dawno temu mialem kontakt z jonitami, wiec spróbuje odpowiedziec chociaz
na czesc pytan. Mam nadzieje ze ewentualne bledy ktos jeszcze poprawi ;))))

> Mam silnie kwasny kationit Dowex w postaci soli sodowej. Rozumiem,
> ze musze przez niego przepuscic kwas, a pozniej wode. Nastepnie
> nanosze mieszanine.

Jonity które znalem sluzyly do demineralizacji wody. W tym przypadku stosowano
kationit w formie kwasnej i w oddzialywaniu z kationami soli w wodzie nastepowala
wymiana - kation metalu zostawal 'na jonicie' w w wodzie tworzyl sie kwas
,neutralizowany' potem anionitem (anionit w formie zasadowej 'pochlanial'
jony reszt kwasowych a oddawal OH) w efekcie czego powstawala woda.

>Oto pytania:
>
> Czy mieszanine na jonit mozna nanosic w dowolnym rozpuszczalniku
> czy tylko w wodzie?

Poniewaz na jonicie nastepuje wymiana jonowa, tak wiec najlepiej jezeli
bedziesz mial roztwór zawierajacy jony - w innym przypadku konieczne bedzie dodatkowo 'rozrywanie' wiazan chemicznych w zwiazku

> Jakie powinno byc pH nanoszonego roztworu?

To powinno byc okreslone w charakterystyce jonitu - w jakich warunkach (pH, temperatura) jonit powinien pracowac

> Czy na kationicie powiesi sie tylko amina czy zwitterion aminokwasu
> tez?

Nie wiem co to jest zwitterion :(( W kazdym razie na kationicie nastapi wymiana
kationu na jon wodorowy. W nieorganice wszystko jest proste, tutaj nie wiem.

> Czy sole nieorganiczne (Na+, K+) tez sie powiesza na kationicie i
czy
> beda mialy wieksze czy mniejsze powinowactwo niz NH4+? Innymi
> slowy jak naniose mieszanine soli i aminokwasu, to co sie zatrzyma a
> co zejdzie z kolumny?

W kationitach bardzo czesto aktywne grupy to grupy sulfonowe. Wydaje mi sie
ze jony metali beda mialy pierszenstwo
I jeszcze jedno, nie wiem czy na kationicie nie 'siada' Ci inne skladniki roztworu
w sposób czysto mechaniczny.

> Jak nalezy przechowywac kationit (suchy czy wilgotny) i dlaczego?

Wilgotny. Podobno wzgledy bezpieczenstwa.

> Ile kationitu nalezy uzywac do procesu?

Kazdy kationit ma tzw. zdolnosc wymienna podawana w [val/l] (val to 'stary' gramorównowaznik, litr to litr jonitu gdyz w przypadku jonitów bierze sie pod uwage objetosc a nie mase). Tak wiec znajac ten parametr mozesz oszacowac potrzebna ilosc jonitu. Ja bym jeszcze dodal
jakies 30÷50%, bo w kolumnie jonitowej przebicie nastepuje wczesniej niz caly jonit sie zuzyje - po prostu po pewnym czasie duzo centrów aktywnych
jest juz zajetych i jony z przeplywajacego roztworu nie zdaza sie wymienic
w czasie kontaktu z jonitem.

Nim zaczniesz cokolwiek robic na nowym jonicie nalezy go przez jakies 24h moczyc w wodzie destylowanej az napecznieje. Potem dopiero mozna go zregenerowac kwasem.

Jezeli chodzi o takie parametry jak zdolnosc wymienna (w niektórych kationitach dochodzi nawet do 2val/l), warunki pracy i regeneracji (stezenie kwasu, szybkosc jego przepuszczania przez kolumne jonitowa w czasie regeneracji itp) to najlepiej spytac producenta lub sprawdzic na jego stronach internetowych.

Pozdrawiam

Andrzej