Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Wed 23 Jan 2002 - 13:24:00 MET

Witam,

Wstyd sie przyznac, ale w swojej karierze nigdy wczesniej nie pracowalem z jonitami. Obecnie chcialbym technike te zastosowac do wyodrebnienia aminokwasu z mieszniny reakcyjnej. Niestety nie idzie mi to za dobrze i nie wiem co robie zle. Moze ktos mi po krotce opisze jak sie powinno pracowac z jonitami, a w szczegolnosci z kationitami albo da namiar na jakas literature lub chcociaz odpowie na kilka ponizszych pytan:

Mam silnie kwasny kationit Dowex w postaci soli sodowej. Rozumiem, ze musze przez niego przepuscic kwas, a pozniej wode. Nastepnie nanosze mieszanine. Oto pytania:

Czy mieszanine na jonit mozna nanosic w dowolnym rozpuszczalniku czy tylko w wodzie?

 Jakie powinno byc pH nanoszonego roztworu?

 Czy na kationicie powiesi sie tylko amina czy zwitterion aminokwasu tez?

Czy sole nieorganiczne (Na+, K+) tez sie powiesza na kationicie i czy beda mialy wieksze czy mniejsze powinowactwo niz NH4+? Innymi slowy jak naniose mieszanine soli i aminokwasu, to co sie zatrzyma a co zejdzie z kolumny?

Jak nalezy przechowywac kationit (suchy czy wilgotny) i dlaczego?

Ile kationitu nalezy uzywac do procesu?

Witek
http://www.trimen.pl/witek/