Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Mon 07 Jan 2002 - 00:17:20 MET

Grzegorz J. Bielecki wrote 2002-01-04:
>Roztworzyłem rtęć w gorącym 65% kwasie azotowym(V).
>Produktem tej reakcji
>powinien byc azotan rtęci(II). W celu otrzymanania
>tlenku rtęci dodawałem
>NaOH do tej mieszaniny. Począdkowo wydzielał się jasno
>żółty osad a następnie brązowo-żółty osad. Czy
>otrzymałem HgO czy też coś co innego.
>Czy HgO jest tlenkiem zasadowym?

Z r-ru sublimatu HgCl2 nadmiar NaOH straca zolty tlenek HgO. Kiedy NaOH jest dodawany POWOLI, zachodza reakcje: 2HgCl2 + 2NaOH -> Hg2OCl2 + 2NaCl + H2O
tlenochlorek jest czerwonobrunatny i reaguje z nadmiarem NaOH: Hg2OCl2 + 2NaOH -> 2HgO + 2NaCl + H2O
powstajacy tlenek jest zolty.

Podobnie, z r-ru azotanu rteciowego weglan sodu straca czerwonobrunatny weglan zasadowy
Hg2OCO3.2HgO
ktory przechodzi po zagotowaniu w zolty tlenek. Z roztworu HgCl2 tak samo, ale wytracony czerwonobrunatny weglan zasadowy NIE PRZECHODZI (albo bardzo trudno) w zolty tlenek (ciekawe dlaczego !).

Budowa krystaliczna odmiany czerwonej HgO jest identyczna jak odmiany zoltej co udowodniono za pomoca promieni X [Smith Kendall str.722, poczatek XX wieku.].

Jak widac, osad najpierw winien byc brazowy a POTEM zolty. Skoro u ciebie bylo odwrotnie, to moze bylo troche azotanu RTECIAWEGO tj. rteci (I) - HgNO3. Da on po zalkalizowaniu brunatnoczarny tlenek rteciawy Hg2O. Obydwa tlenki sa zasadowe, rozpuszczaja sie w kwasach.

Uwaga ! 2 g kalomelu i TYLKO 0,5 g HgCl2 jest juz dawka smiertelna i to jest zwykle niedoceniane, bo KCN jest juz 'tylko' dwa razy bardziej trujacy (0,25 g) !!! Odtrutka na HgCl2: BAL (2,3-dimerkaptopropanol)
tiosiarczan, mleko, jaja surowe, wegiel.

Pawel Hoszowski