Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_polsl.gliwice.pl)
Data: Sun 30 Dec 2001 - 16:52:22 MET

Przedłużanie łańcucha węglowego jest jednym z najważniejszych działów syntezy organicznej. Każdy podręcznik z chemii organicznej zawiera potrzebne informacje, choć mogą być w różnych miejscach ze względu na kontekst (mechanizm) syntezy. Trudno zatem podać jakąś ogólną wskazówke na temat mechanizmów. Przykładowo, na czym innym polega reakcja etylosodu z bromoetanem prowadząca do butanu, a na czym innym kondensacja etanolu prowadząca do 1,3-butadienu. Jeszcze inaczej przebiega reakcja kondensacji aldehydu octowego w środowisku kwaśnym lub zasadowym. Jeśli miałbym wskazać jednak jakiś konkretny przykład, to proponuję przestudiowanie reakcji kondensacji aldolowej aldehydów alifatycznych.
Wojtek