Autor: toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl
Data: Thu 13 Dec 2001 - 09:34:32 MET

Andrzej Ledwig wrote:

> Mam takie pytanko dotyczace programow do modelowania czasteczek.
> Do rysowania wzorow chemicznych uzywam programu ChemSketch
> Program ten rowniez tworzy modele 3D (podobnie zreszta jak np
> ChemOffice).
> Jaka jest roznica pomiedzy tego typu programem a np. HyperChem'em
> (o tym programie tylko slyszalem, zreszta na tej na liscie). Czy
> chodzi o to,
> ze HyperChem i inne programy tej klasy wykonuja bardzo skomplikowane
> obliczenia kwantowo-mechaniczne i podaja wyniki z uwzglednieniem
> [...]

Mniej więcej tak.
Proste programy robią przestrzenne modele mniej więcej tak jak by się to robiło ręcznie przy pomocy modeli z kulek i patyczków. Z rzeczywistym położeniem atomów w prawdziwych związkach ma to tak na prawdę niewiele wspólnego.
Jak powszechnie wiadomo długosci wiązań chemicznych i ich kąty nie są stałe we wszystkich związkach tylko się zmieniają w zależnosci od układu i to nieraz w dosć duzym zakresie. Jest dużo różnych technik obliczeniowych pozwajalących obliczyć bardziej rzeczywiste położenie atomów, kąty wiązan i ich długosci i programy takiej jak HyperChem mają częsć z nich zaimplementowanych. Niektóre z tych metod pozwalają też liczyć energię wiązań i przestrzenne rozłożenie ładunku elektrycznego w cząsteczkach. Metody dzielą się z grubsza biorąc na:
- molekularną mechanikę - która traktuje wiązania jak rodzaj sprężyn a atomy jak rodzaj kulek o okreslonej masie i ładunku. Parametry "sprężyn" są sparametryzowane na podstawie analizy danych o kątach i energiach wiązań dużej liczby dobrze znanych cząsteczek.

--
Tomek "poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli