Autor: Jerzy Baron (baron_at_usk.pk.edu.pl)
Data: Mon 01 Oct 2001 - 09:12:40 MET DST

"Grzegorz J. Bielecki" wrote:

> Witam wszystkich,
>
> Czy hydroliza może przebiegać bez udziału wody?
(..)

Hydroliza, jak sama nazwa wskazuje, jest to rozklad substancji pod wplywem
wody. Ogolniejszym pojeciem jest solwoliza, czyli rozpad substancji pod wplywem
jakiegos rozpuszczalnika.
W mieszaninie EtOH/KOH mamy dosc skomplikowany uklad. Zakladajac, ze uzywamy
bezwodnego EtOH, to po dodaniu KOH nastepuje reakcja rownowagowa: EtOH + K(+)OH(-) = EtO(-) K(+) + H2O
Moze wiec zajsc hydroliza - mamy wode, ale moze zajsc rowniez rozpad pod
wplywem jonow OH(-) tez nazywany hydroliza, tyle ze zasadowa. Moze tez zajsc
solwoliza przez dzialanie jonow EtO(-), czyli formalinie za pomoca etanolu.
Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz

Nie wiem jak pozostali listowicze, ale ja zwątpiłem. Wg tego co wiem
hydroliza to reakcja jonu z wodą, w wyniku której powstaje kwas
(słaby!!!) lub zasada (słaba!!!). Jesli przyrównać hydrolizę do
czegokolwiek to raczej do reakcji typu kwas-zasada. Przykład:
hcoo(-) + h2o = hcooh +oh(-) czyli zasada1 + kwas1 = kwas2 + zasada2
gdzie zasada1 i kwas2 to tzw. para sprzężona. Rozkład substancji pod
wpływem wody może definiować co najwyżej dysocjację w środowisku
wodnym. Wszak w tej definicji ("rozpad ...") mieści się także reakcja:
hcl + h2o = h(+) + cl(-) + h2o
Jurek