Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 01 Oct 2001 - 09:48:31 MET DST

Jerzy Baron wrote:

> (..)
>
> Hydroliza, jak sama nazwa wskazuje, jest to rozklad substancji pod
> wplywem
> wody. Ogolniejszym pojeciem jest solwoliza, czyli rozpad substancji
> pod wplywem
> jakiegos rozpuszczalnika.
> W mieszaninie EtOH/KOH mamy dosc skomplikowany uklad. Zakladajac, ze
> uzywamy
> bezwodnego EtOH, to po dodaniu KOH nastepuje reakcja rownowagowa:
> EtOH + K(+)OH(-) = EtO(-) K(+) + H2O
> Moze wiec zajsc hydroliza - mamy wode, ale moze zajsc rowniez rozpad
> [...]

No wlasnie. Gdybysmy poglowkowali, to reakcja chlorowodoru z woda tak wyglada.
Co wiecej, tak jest! Reakcja, ktora napislaes powinna wygladac raczej tak:

HCl + H2O = H3O(+) + Cl(-). Wcale produktem musi to byc slaby kwas! Opiszmy te reakcje: para elektronowa czasteczki wody (zasada1) atakuje atom wodoru w chlorowodorze (kwas1), co powoduje powstanie jonu hydroniowego (kwas2) i anionu chlorkowego (zasada2). Mamy hydrolize!

Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland