Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 27 Sep 2001 - 11:17:27 MET DST

"Grzegorz J. Bielecki" wrote:

> Witam wszystkich,
>
> Czy hydroliza może przebiegać bez udziału wody?
> Spodkałem sie z opisem hydrolizy polegającej na: 1) sporządzeniu mieszaniny
> EtOH/KOH, 2) na rozpuszczeniu w tej mieszaninie substancji którą mamy
> zamiar podac hydrolizie. O ile wiem rola wodorotlenku w reakcjach hydrolizy
> ma działanie kataliczne podobnie jak kwasy. A jak jest w tym przypadku? Czy
> ta hydroliza wogóle przebiegnie?
>
> pozdrawiam,
>
> Michał

Hydroliza, jak sama nazwa wskazuje, jest to rozklad substancji pod wplywem wody. Ogolniejszym pojeciem jest solwoliza, czyli rozpad substancji pod wplywem jakiegos rozpuszczalnika.
W mieszaninie EtOH/KOH mamy dosc skomplikowany uklad. Zakladajac, ze uzywamy bezwodnego EtOH, to po dodaniu KOH nastepuje reakcja rownowagowa: EtOH + K(+)OH(-) = EtO(-) K(+) + H2O
Moze wiec zajsc hydroliza - mamy wode, ale moze zajsc rowniez rozpad pod wplywem jonow OH(-) tez nazywany hydroliza, tyle ze zasadowa. Moze tez zajsc solwoliza przez dzialanie jonow EtO(-), czyli formalinie za pomoca etanolu. Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland