Autor: Jerzy Peszke (j.peszke_at_rocketmail.com)
Data: Tue 24 Apr 2001 - 07:53:06 MET DST

 Czesc,

Wzbogacony uran stosowany jako paliwo do reaktorow ma aktywnosc porownywalna do promieniowania tla gor w Norwegii. Nie ma wiec o co robic szumu.

Kazdy pierwiastek o mierzalnej aktywnosci promieniotworczej naswietla film fotograficzny. Pozostawienie filmu fotograficznego na skale w kilku miejscach w Sudetach powoduje jego naswietlenie. Czy ktos slyszal aby z tego powodu zamknieto szlaki turystyczne?

Odpady radioaktywne - do niedawna ludzie probujacy rozwiazac ten problem mieli problemy z bezsennoscia. W nowoczesnych reaktorach pracujacych na paliwach z dodatkiem "trucizn" czy tez bez nich wypalone paliwo jest przez co najmniej 10 lat skladowane w elektrowni do czasu obnizenia jego aktywnosci. Po tym czasie wedruje ono do zakladow przerobu wypalonego paliwa i tam tez jest odzyskiwany z niego pluton, ktory moze sluzyc ... jako paliwo w reaktorach powielajacych. Odpady srednioaktywne mozna przechowywac w beczkach (zmieszane z asfaltem lub betaonem). Wysokoaktywne - wiaze sie w szklo. Tak przechowywane moze by kilka milionow lat. Jeszcze lepszym rozwiazaniem jest umieszczenie ich w pojemnikach z .... (tajemnica technologiczna firmy) na dnie oceanow w miejscach tektonicznie stabilnych. Zatopione w osadach dennych na glebokosci 4 - 7 km pod powierzchnia moga byc przechowywane do 200 mln lat nim pojemnik nie ulegnie zniszczeniu. Poprzez zaznaczenie miejsca skladowania, mozna go oczywiscie wczesniej wydobyc, wy mienic pojemnik na nowy i ponownie zatopic. Nie jest to rozwiazanie tanie, ale jak sie okazuje jest jednym z najlepszych. Poki co odpady przechowywuje sie w beczkach w starych kopalniach soli lub w specjalnie do tego celu wybudowanych skladowiskach. Pomijajac juz mozliwosci ruchow gorotworczych, trzba wziac pod uwage iz beczki skoroduja najdalej za 200 lat. Do tego czasu mamy "spokoj".

Jurek

  Andrzej Kasperowicz <andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl> wrote:

> Setki razy trzymalem w rekach prety paliwowe do
> reaktora, tysiace razy pracowalem z izotopami
> promieniotworczymi, ilosci wchlonietego deuteru nie
> zlicze. Co pol roku mamy kontrolne badania
> uprawniajace do dalszej pracy i co .... i nic.

Oczywiscie, ze nic, w koncu dawka jaka rocznie otrzymujesz pewnie nie przekracza odpowiednika kilku przeswietlen RTG, nie znaczy to jednak, ze nalezy dezinformowac w mediach spoleczenstwo wmawiajac mu, ze U jest niepromieniotworczy.
Po drugie niektorzy ludzie sa bardzo odporni, np. na terenie Zlotego Stoku gdzie w Polsce wydobywano rudy arsenu i przerabiono je w lokalnej hucie na arszenik, wiekszosc mieszkancow byla narazona na znacznie przekraczajace wszelkie normy stezenia arsenu. Trawy, ktore zjadaly krowy byly pokryte bialym nalotem arszeniku. Niektorzy pracownicy huty tak sie przyzwyczaili do arszeniku, ze nawet po zamknieciu kopalni i huty (pod koniec lat 60-tych AFAIR) spozywali niewielka jego ilosc codziennie, ponoc sie bez tego zle czuli. :-O I co, czy na podstawie tego nalezy wysnuc wniosek, ze arszenik jest nietrujacy?
A po trzecie wplyw malych dawek promieniowania radioaktywnego na organizm czlowieka jest ciagle sprawa kontrowersyjna i nie do konca poznana, zroznicowanie podatnosci osobniczej duze, wiec lepiej dmuchac na zimne i jesli ktos nie jest zwiazany zawodowo z materialami promieniotworczymi to nie widze powodu, dla ktorego mialby sie bezcelowo narazac na wieksze dawki niz to konieczne.

> Uran z pociskow przeciwpancernych jest szodliwy ale
> nie z racji promieniowania, gdyz jest 30 razy mniej
> promieniotworczy niz tlo, lecz z tego wzgledu iz przy

Skad wiesz, mierzyles, obliczyles?
Nie wiem z czego sie produkuje octan uranylowo magnezowy do laboratoriow, pewnie z U naturalnego, ale trudno by mi bylo zaakceptowac teze, ze jest nieradioaktywny skoro ten zwiazek zaswietla film fotograficzny, a licznik tez przy nim "szaleje" (to oczywiscie pojecie wzgledne ;)). Zobacz np.:
http://www.polnews.pl/showthr.php?id=64&thid=2138 http://www.polnews.pl/showthr.php?id=64&thid=2138&rid=2139

> bialaczki. Zaznaczyc trzeba iz jest to region o jednym
> z najwyzszych w Europie poziomie promieniowania tla.

Znane sa miejsca gdzie radonu jest tyle ze hej i oczywiscie powodowana przez niego promieniotworczosc na pewno w takich miejscach przekracza ta jaka uzyskalibysmy od zubozonego uranu:
http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Publikacje/Radon.html

> 2. Niedawde protesty oszolomow nazywajacych sie
> ekologami (choc pewnie nie wiedza co to slowo znaczy)

Stara definicja slowa ekologia nie ma prawie zupelnie nic wspolnego z tym co sie kryje pod tym slowem obecnie, tak sie jakos porobilo....

> w Niemczech. Paru idiotow rozkreci tory i ....
> 3. W Polsce predzej czy pozniej trzeba bedzie
> wybudowac elektrownie jadrowe. Innej alternatywy nie
> ma. Jest to po elektrowniach wiatrowych najbardziej

Alternatywa z biegiem czasu zawsze sie znajdzie. Potrzebne sa nowe odkrycia (niektorzy twierdza, ze juz takich dokonano).

> czysta energia. Problem odpadow radioaktywnych jest
> wbrew pozorom rozwiazany.

O wlasnie, moglbys ten temat rozwinac przy okazji...? Zatapianie w szkle ponoc francuzi promowali. :)

ak

Do You Yahoo!?