Autor: \ (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 19 Feb 2001 - 09:24:40 MET

Witek Mozga wrote:

> Witam,
>
> Czy moze ktos wie co powstaje w wyniku zrzutu trimetylosililu w
> obecnosci wody? Na pierwszy rzut oka wyglada mi to na taki
> alkohol:
> (CH3)3SiOH (trimetylosilanol?), tylko czy taki zwiazek jest stabilny i
> mozna go wyizolowac?

Jak rozumiem "trimetylosilil" to trimetylosilan czyli Me3SiH. Tak? Bo TMS to skrot tetrametylosilanu. Me3SiH ma skrot (przynajmniej w przemysle) MH.
Jesli tak, to w kontakcie z woda istotnie powstanie faktycznie najpierw silanol a potem nastapi jego natychmiastowa kondensacja z samym soba i powstanie heksametylodisiloksan czyli Me3SiOSiMe3. Me3SiOH nie da sie wyodrebnic w latwy sposob. Mozna go w praktyce tylko "wylapac" z fazy gazowej, zamrazajac go matrycy jakiegos aprotonowego rozpuszczalnika.
W przemysle disiloksan metylowy nazywa sie MM i jest zwiazkiem stabilnym.
MM jest bezbarwna ciecza o temp. wrzenia 101 deg. C pod normalnym cisnieniem.
Jesli powstawanie MM-u stanowi problem w reakcji to trzeba zamiast MOH uzyc stabilniejszego silanolanu np: Ph3SiOH. Za porade fachowa nalezy sie 500 zl ;-)

--
Tomek "poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli