Autor: Maciek Haranczyk (maharan_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Sat 17 Feb 2001 - 20:43:01 MET

co jest bardziej nukleofilowe
a) H2O
b) CH3COO-
i dlaczego ?

wydaje mi sie ze maja wplyw dwa czynniki lecz nie wiem jaki przewazy, lub jak inaczej wyjasnic roznice.
moj tok analizy:
z jednej strony jon octanowy ma znak ujemny wiec powinien byc bardziej aktywny (tzn chetniej reagowac z odslonietem jadrem pod wplywem sil kulombowskich)z drugiej strony woda ma zlokalizowane wolne pary elektronowe ktore powinny latwiej zblizyc sie do odslonietego jadra niz zdelodalizowany orbital pi z COO-.
moze ktos mi wyjasni jak to uzasadnic (na poziomie egz z ch. org) pozdrawiam
maciej

Maciej Haranczyk
maharan_at_chemik.chem.univ.gda.pl