Autor: Tomek Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Fri 27 Oct 2000 - 14:23:00 MET DST

Ewa Lukowska wrote:

> Mam problem z reakcjami, w wyniku ktorych powstaje produkt barwny.
> W niektorych przypadkach produkt powstaje i sobie jest,
> a w niektorych produkt powstaje, a potem barwa sie zmienia lub znika.
> Obserwowanie barwy w kazdym przypadku jest inne.
> Czasem nalezy to zrobic po okreslonym czasie, a czasem w malym przedziale czasowym.
> Jak podzielic takie reakcje teoretycznie?

Ja nie wiemy dokladnie co sie w srodku dzieje to trudno dokonac takiego podzialu.
Byc moze obie reakcje sa np: kontrolowane kinetycznie (tak to na oko wyglada),
tylko w jednym przypadku pozadana reakcje idzie szybciej a w drugim wolniej,
albo w drugim przypadku mamy do czynienia z dwoma reakcjami nastepczymi, z
ktorych obie sa w sumie kontrolowane kinetycznie.

> Czy jedna to: reakcja kontrolowana termodynamicznie i wtedy szybkosc reakcji osiaga po jakims czasie plateau, a druga to kontrolowana kinetycznie i wtedy szybkosc reakcji (powstawania barwnego produktu) osiaga maksimum, a potem maleje? W tej kinetycznej barwe nalezy "lapac" w maksimum, a w term. barwe "lapie" sie od chwili osiagniecia plateau?

To nie tak. Termodynamiczna kontrola reakcji polega na wplywaniu na rownowage reakcji przez
temperature, cisnienie, stezenie substratow itp. Reakcja kontrolowana termodynamicznie jest
albo doprowadzana w danych warunkach do stanu rownowagi, albo osiaga ona ten stan bardzo
szybko i pozniej tylko przesuwa sie te rownowage w strone pozadanego produktu przez np:
stale oddestylowywanie go z ukladu reakcji albo systematycznie dozowanie substratow.

Kontrola kinetyczna polega natomiast na wplywaniu na szybkosc reakcji zanim osiagnie
ona stan rownowagi. Mozna to robic poprzez dodanie odpowiedniego katalizatora, ktory
przyspiesza nasza reakcje nie wplywajac na szybkosc reakcji ubocznych, zmieniajac
ogolne warunki reakcji (stezenie i proporcje substratow, rozpuszczalnik, sposob
dozowania substratow, kolejnosc ich dodawania, temperature) itd...

Jak widac czesc dzialan majacych na celu kontrole termodynamiczna i kinetyczna jest
taka sama. (Np: zmiana temperatury lub stezenia substratow). Roznica polega tylko
na tym na co chcemy w ten sposob wplywac - czy na szybkosc reakcji i jej mechanizm
(kontrola kinetyczna) czy na jej rownowage (kontrola termodynamiczna).