Autor: Ewa Lukowska (ewluko_at_ibib.waw.pl)
Data: Fri 27 Oct 2000 - 13:10:56 MET DST

Onegdaj Andrzej Ledwig napisal:

>Wydaje mi sie, ze tego typu kontrolowanie reakcji ma miejsce kiedy
>w jednej reakcji moga powstac dwa rozne produkty (A i B), z tym ze jeden (np
>A) powstaje
>szybciej (reakcja tworzenia tego produktu jest szybsza) lecz jest on w
>warunkach
>reakcji termodynamicznie nietrwaly i ulega przeksztalceniu (np izomeryzacji)
>do produktu B jezeli dluzej przebywa w srodowisku reakcji.
>
>Tak wiec, jezeli chcemy otrzymac produkt A, to szybko usuwamy
>ze srodowiska reakcji aby nie zdazyl ulec przemianie do produktu B
> [...]

Mam problem z reakcjami, w wyniku ktorych powstaje produkt barwny. W niektorych przypadkach produkt powstaje i sobie jest, a w niektorych produkt powstaje, a potem barwa sie zmienia lub znika. Obserwowanie barwy w kazdym przypadku jest inne. Czasem nalezy to zrobic po okreslonym czasie, a czasem w malym przedziale czasowym. Jak podzielic takie reakcje teoretycznie? Czy jedna to: reakcja kontrolowana termodynamicznie i wtedy szybkosc reakcji osiaga po jakims czasie plateau, a druga to kontrolowana kinetycznie i wtedy szybkosc reakcji (powstawania barwnego produktu) osiaga maksimum, a potem maleje? W tej kinetycznej barwe nalezy "lapac" w maksimum, a w term. barwe "lapie" sie od chwili osiagniecia plateau? Czy sa reakcje, w ktorych szybkosc bedzie rosla asymptotycznie do jakiejs wartosci i jakie to reakcje? Jak bede dokladac caly czas substrat (np tlen atmosferyczny) to i tak reakcja biegnie do wyczerpania drugiego substratu.

Pozdrawiam,
Ewa
Ps. Dzieki, Andrzeju, za odpowiedz. Mam jeszcze jedno pytanko: skad te nazwy: termodynamiczne i kinetyczne kontrolowanie?