Autor: chomik (chemik1_at_polbox.com)
Data: Sat 30 Sep 2000 - 14:02:50 MET DST

On Sep 27, 2000 12:01 +0200, Tomasz Pluciński wrote:

> Oprocz jodku azotu (ktory moze eksplodowac podobno pod wplywem
> krzywego spojrzenia lub brzydkiego slowa), tak zachowuje sie
> zwykla miesznina wodoru i chloru...
> tomasz plucinski

Nie zauważyłem nigdy aby jodek azotu zdradzał skłonności do detonacji (bo to chyba nie jest eksplozja) pod wpływem światła. Chociaż, znając go trochę, nie byłbym tym specjalnie zdziwiony... Może chodzi tu o naprężenia wywołane szybkim wysychaniem po wystawieniu go na swiatło słoneczne?

A może substancja powinna byc idealnie sucha? Hmm... troche to niebezpieczne doświadczenie... :))

Kiedyś zdarzyło mi się, że kilkanaście gramów jodku "przyschnęło" mi trochę na sączku. Oczywiście nie wysechł całkowicie ;) By nie zmarnować drogiego jodu postanowiłem go znowu "zneutralizować". Wrzuciłem wszystko do zlewki z wodą. Jakież było moje zdumienie gdy po chwili zawartośc zlewki zaczęła najpierw pykać a potem całkiem głośno strzelać rozchlapując się dookoła. Trwało to ok. 3-4h a pojedyńcze "strzały" zdarzały sie jeszcze nazajutrz.

Po namyśle doszedłem do wniosku, że przyczyną tego zjawiska były mikrowybuchy pojedynczych kryształów wywołane naprężeniami wewnętrznymi. Myślę, że substancja, choć na pierwszy rzut oka nierozpuszczalna w wodzie uwadnia sie w jakimś tam stopniu a zmiany zawartości wody powodują zmiany objętości. A ponieważ zewnętrzne warstwy kryształu chłoną wodę szybciej niż wnętrze toteż powstają naprężenia, które w końcu prowadzą do wybuchu...

A może ktoś ma inne wytłumaczenie tego zjawiska?

PS. To co tu opisuję doskonale ilustruje wrażliwość tej substancji, toteż SZCZERZE ODRADZAM! eksperymentowania z nią tym którzy nie są w stu procentach pewni tego, że wiedzą co robią!

--
 /\||||||/\   - chomik -- chomik_at_jini.walhalla.de -