Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 26 Jun 2000 - 14:13:55 MET DST

On Wed, 21 Jun 2000, Apteka "STRYWALD" wrote:>
> Ja mam z kolei inny problem: kiedys czytalem i wykonalem doswiadczenie
> skrót(do zastygnietego zelatynowego roztworu K2CrO4 w wysokiej probowce
> dodalem na wierzch r-r AgNO3. Po pewnym czasie na skótek dyfuzji (Ag+) zacza
> sie wydzielac czerwomobrazowy Ag2CrO4
> i tu uwaga w postaci pierscieni oddalowych do siebie i od granicy zetkniecia
> faz, a ja sie zastanawiam czy wystapilo tu zjawisko interferencji

To takze proces oscylacyjny (tzw pierscienie Lieseganga). Historycznie bodaj najdawniej odkryty przyklad takiego zjawiska. Do dzis mechanizm budzi watpliwosci. Proba modelowania komputerowego opisana jest: J.Chem.Educ. 71 (1994) str. 58 A rowniez w ksiazce: M.Orlik "Reakcje oscylacyjne. Porzadek i chaos"
Najfajniej chyba wychodza oierscienie: CoCl2 + NH3. Pozostaje chyba odeslac do ksiazeczki nizej podpisanego: "Doswiadczenia chemiczne" tomasz plucinski