Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 26 Jun 2000 - 14:29:45 MET DST

> Oczywiscie widzialem spalanie sie pylu powstajacego podczas ogrzewania
> szczawianu. Chcialbym dowiedziec sie czegos blizej o tym
> "zdefektowanym" FeO. Co to znaczy zdefektowany?
> Czy wystepuje tam jakies nietypowe wiazanie?

Kiedys na odczycie dydaktycznym omawial wstepne wyniki ktos z Niemiec z Oldenburga. Przytaczal wynik reakcji produktu z HCl, ktory wskazywal na zawartosc metalicznego zelaza rzedu 10%. Rodzaj defektow nie byl sprecyzowany. Sugerowamo "niestechiometryczny" tlenek o skladzie i wzorze pomiedzy FeO a Fe2O3. Niewykluczone, ze dochodza defekty sieci krystalicznej. Jesli produkt pirolizy wraz z gazowymi produktami szybko zatopic w probowce i po pewnym czasie zawartosc wysypac na powietrzu, to jest on coraz mniej reaktywny. Po kilku miesiacach przechowywania, w ogole sie na powietrzu nie zapala. Albo chodzi o wyrownanie defektow krystalicznych, albo tez o powolna reakce z gazowymi produktami przechowywanymi w probowce. Przykro mi, ale w tej chwili nie potrafie powiedziec nic wiecej. Jesli problem bedzie ciagle intrygujacy, na zadanie sprobuje nawiazac kontakt z Oldenburgiem. Przypominam o "piroforycznym" olowiu oraz o "wybuchowym antymonie". tomasz plucinski