Autor: Witek Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Wed 21 Jun 2000 - 18:30:49 MET DST

 Witam !

> Ta druga reakcja, ( niestety kw. malon. jest potrzebny ) jest
> zdecydowanie piekniejsza, jezeli chodzi o jej efekt wizualny. Jej
> obserwacja jest naprawde fascynujaca.

Owszem reakcje oscylacyjne sa ladne, ale warto pamietac o ich implikacjach matematyczno-przyrodniczych . Reakcji oscylacyjnych mozna uzywac do rozwiazywania problemow typowo matematycznych, np poszukiwanie najkrotszej drogi w labiryncie. Maja one rowniez zwiazek z procesami samoorganizacji w przyrodzie, ktore tlumacza powstawanie zycia i wiaza sie z zagadnieniem nieodwracalnosci uplywu czasu. Jesli Cie to interesuje to sprawdz ksiazke "Granice zlozonosci" oraz "Strzalka czasu", autorzy P. Coveney i R. Highfield, wyd. Proszynski i ska.

> BTW:
> Podczas wykonywania reakcjii "zelazo piroforyczne" ( rozklad
> szczawianu zelaza ) zaobserwowalem ciekawy efekt - "gotujacy sie
> piasek" Bardzo drobny pyl szczawianu, ogrzewany nad palnikiem,
> wydziela CO2 ( o ile sie nie myle ). Gaz ten wydziela sie obficie na
> dnie probowki, unoszac ze soba spore ilosci pylu. Jezeli ktos z was
> rowniez zaobserwowal to zjawisko, niech da mi znac.

Ja obserwowalem cos podobnego podczas prazenia wodoroweglanu sodu NaHCO2. Powstaje wtedy Na2CO3 a wydziela sie CO2 i para wodna.

Pozdrawiam
Witek

Do You Yahoo!?
Talk to your friends online with Yahoo! Messenger. http://im.yahoo.com