Autor: Tomek Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 31 Jan 2000 - 10:39:03 MET

At 13:59 29.1.00 +0100, you wrote:
> Jestem studentem pierwszego roku chemi na UAM w Poznaniu.
>Zaciekawila mnie ta dyskusja na temat poszukiwania pracy przez chemikow.
>Przyznam sie, iz wiele osob odradzalo mi wybor chemii, jako kierunku
>studiow, gdyz kazdy po chwili namyslu zadwala pytanie: "A co ty bedziesz
>robil po tej chemii?" No tak, tez mnie to troche zastanawialo. Jesli
>chodzi o polski rynek pracy to sie za bardzo nie orientuje, ale z
>waszych wypowiedzi wynika, iz jest calkiem dobrze.
> Moge powiedziec cos na temat UK. Tam prace znajduje wielu chemikow,
> [...]

W Polsce jak na razie jest na odwrot. Jak szukasz pracy bezposrednio w przemysle, to lepiej sie nie przyznawaj ze masz doktorat. Po prostu Twoj szef prawdopodobnie jest tylko magistrem i bedzie mu glupio miec pod soba kogos z wiekszymi formalnymi kwalifikacjami od siebie. Chyba, ze ma to byc praca w laboratorium przemyslowym. Problem jest jednak w tym, ze praktycznie w Polsce nie ma laboratoriow przemyslowych, oprocz malych kantorkow, robiacych analizy produkcyjne. Jest jednak sporo firm "okolo-chemicznych", glownie przedstawicielstw handlowych zachodnich koncernow. Tam najlatwiej jest znalezc prace swiezym, mlodym absolwentom. Od formalnych kwalifikacji istotniejsze sa zdolnosci interpersonalne, entuzjazm do pracy, otrzaskanie z komputerami i znajmosc obcych jezykow. Jesli ktos poswiecil na zrobienie w Polsce doktoratu np: 5 lat, to zwykle dla tych przedstawicielstw jest juz za stary i za bardzo "jajoglowy" ;-)
Z szukaniem pracy za granica tez wcale nie jest tak rozowo. Wiekszosc dobrych miejsc pracy dla postdokow w przemysle jest tam ustawowo zastrzezona dla obywateli USA lub EU. Koncerny "obchodza" te zastrzezenia tylko w przypadku gdy bardzo potrzebuja jakiegos unikalnego specjalisty. Poza tym polscy postdokowie sa juz na starcie troche za starzy. W UK i USA doktorat robi sie przecietnie w wieku 25 lat (3 lata studiow "undergraduate" i 3 lata robienia doktoratu), a u nas trwa to 5 lat studiow magisterskich + 5 lat na doktorat.
Nie jest za to specjalnie trudno zalapac sie na roczny-dwuletni staz podoktorski. Te staze sa jednak zwykle platne dosyc marnie. Gdy konczy sie jeden staz mozna zaczac szukac drugiego i tak wegetowac az do 40-tki, kiedy to juz nikt takiego starucha nie bedzie potrzebowal.

Tomek "Poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.com.pl/kganicz/poli
http://www.ceti.com.pl/kganicz/rowery