Autor: Piotr Kwiatkowski (pkwiat_at_ichf.edu.pl)
Data: Wed 15 Sep 1999 - 13:36:29 MET DST

  Oznaczanie skrobii na dobra sprawe sprowadza sie do oznaczenia glukozy po calkowitej hydrolizie tego polisacharydu za pomoca HClO4 lub HCl (raczej rozcienczone). Podejrzewam ze istnieje wiele metod na oznaczanie tego monosacharydu.

  Mysle ze do rutynowych testow najlepsze sa metody spektrofotometryczne. Ja sam chodzac na cwiczenia z biochemii na biologii zetknalem sie z jedna z nich. O ile mnie pamiec nie myli byl to test Nelsona. Dostawalismy probke z sacharoza, hydrolizowalismy i dodawalismy odczynnik utleniajacy z jakims zwiazkiem molibdenu, ktory ulegal redukcji i mieszanina stawala sie niebieska. Nastepnie mierzylismy absorbancje i dzieki wczesniej przygotowanej krzywej wzorcowej moglismy okreslic ilosc sacharozy.

Ta metoda jednak oznaczysz calkowita ilosc glukozy + inne monosacharydy redukujace. Przeszkadzac moga takze inne reduktory niecukrowe.

Jesli chodzi o oznaczenie glukozy tylko w skrobii musialabys ja najpierw wyizolowac i poddac powyzszej procedurze. Mysle, ze to czego szukasz znajdziesz w jakims podreczniku pt. "Cwiczeniach  z biochemii".

Pozdrawiam
Kwiatek