Autor: Pawel Lukasz Urban (237967_at_bipnet.pl)
Data: Wed 08 Sep 1999 - 12:19:01 MET DST

> Glin reaguje wlasnie w ten sposob z kwasem solnym, zarowno stezonym jak i
rozcienczonym.
> Jesli chodzi o miedz to nie zachodzi taka reakcja. Miedz za to reaguje z
kwasami utleniajacymi.

Zaraz, zaraz, w pewnym stopniu reaguje też z nieutleniającymi i to równanie wyżej też ma jakiś sens. Kiedyś wrzuciłem w dzieciństwie trochę drutu Cu do rozcieńczonego kwasu siarkowego i po kilku miesiącach roztwór zabarwił się na niebiesko. Zatem chyba chodzi tu o to, że za prawidłowe przyjmuje się te reakcje, które zachodzą z największą wydajnością; a może pytanie było nieprecyzyjne i sugerowało że chodzi o jakąkolwiek reakcję miedzi z kwasem? Poza tym może to HCl to nie był kwas solny tylko chlorowodór, a reakcja prowadzona była w temp. kilkuset C. Wówczas to ma nawet większy sens.

Pawel Lukasz Urban, Rzeszow, Poland
email: plurban_at_topnet.pl
http://republika.pl/plurban/
pager: 0642237967