Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 08 Sep 1999 - 18:05:02 MET DST

> Kiedyś wrzuciłem w dzieciństwie trochę drutu Cu do
> rozcieńczonego kwasu siarkowego i po kilku miesiącach roztwór zabarwił się
> na niebiesko.

Tak podobno najtaniej produkuje sie CuSO4 ze zlomu miedzianego: zalewa sie kwasem siarkowym i wpompowuje powietrze!

> Zatem chyba chodzi tu o to, że za prawidłowe przyjmuje się te
> reakcje, które zachodzą z największą wydajnością; a może pytanie było
> nieprecyzyjne i sugerowało że chodzi o jakąkolwiek reakcję miedzi z kwasem?
> Poza tym może to HCl to nie był kwas solny tylko chlorowodór, a reakcja
> prowadzona była w temp. kilkuset C. Wówczas to ma nawet większy sens.

W domyslnosci, cala dyskusja dotyczyla roztworow. A przeciez w fazie gazowej, jak widac realia zmieniaja sie radykalnie. To kolejny przyczynek do tego, ze kazda dyskusja moze byc pozyteczna. Dla kazdego...

        tomasz plucinski