Autor: Pawel (baddrzew_at_friko5.onet.pl)
Data: Mon 21 Jun 1999 - 18:23:32 MET DST

> A moze sama lyzeczka soli by taki efekt wywolala, czy nawet pol lyzeczki
> soli, wiec niekoniecznie cukier potegowal to zjawisko

Wierz mi, ze nie. Co dzien zjadami kilka lyzeczek soli (NaCl), bo lubie ta substancje. Podobnie jest z cukrem. Jednak sól+cukier daje efekt piorunujacy.
Aha, podobnie jest w druga strone. W jakiejs ksiazeczce dla malych dzieci byla napisana reakcja tworzenia sie chlorku sodu (obrazkowo); mniej wiecej tak:

[rysuneczek wybuchajacej bomby - sód] + [trupia czaszka - chlor] --> [talerz ze sztuccami - NaCl]

 (chociaz mozliwe, ze
> tak, bo na sama mysl o tym, ze mialbym polknac, uprzednio dobrze
> smakujac, zmieszane na lyzeczce pol na pol cukier z sola, robi sie
> niedobrze ;)).

> Tak ale bez tych dodatkowych czynnikow i uwarunkowan wspomnianych
> poprzednio zastosowanie takiego stwierdzenie byloby ograniczone czy
> wrecz mylace.

Moze, jednak skoro juz wiemy to nie trzeba tego dodawac. Poza tym Paracelsus i tak wylozyl toksykologie w wielkim uproszczeniu. Podem dodano jeszcze i inne czynniki, których on nie uwzglednial. Ale tak jest z kazda nauka. Cos wiecej o tym pisze mój kolega na swojej stronie: http://friko2.onet.pl/ka/chemik/ .

Pozdrowienia,

Pawel Lukasz Urban, Rzeszow, Poland
http://friko5.onet.pl/rz/plurban/
pager: 0642237967
* wszystko jest trucizna i nic nie jest trucizna (T.B. Paracelsus) *