Autor: Anita Weber [Wb] (deltas_at_ing.uni.wroc.pl)
Data: Thu 10 Jun 1999 - 15:13:58 MET DST

Witam ponownie,
Przypomnialo mi sie jedno male zdarzenie, zwiazane z publikacja wynikow, jakie mialo miejsce poltora roku temu w naszym laboratorium. Nasz szef wyslal publikacje dotyczaca jednego z aspektow produkcji i zroznicowania skladu izotopowego wegla w metanu jeziornego. Duza praca, sporo wynikow, masa pracy przy poborze prob (nurkowanie), ich preparatyce i analizach. Wyszly rewelacyjne rzeczy i nasz szef postanowil wyslac publiakcje do slynnego i najwyzej punktowanego czasopisma geochemicznego - Geochimica et Cosmochimica Acta, redagowanego glownie przez Amerykanow. Praca w recenzji lezala ponad rok, po czym oczom naszym (prenumerujemy to czasopismo) ukazal sie artykul o podoebnej tematyce, tyle ze napisany przez Amerykanina, rzecz jasna w tym przypadku recenzja trwala o wiele krocej, po to, aby ukazal sie jako pierwszy w tymze czasopismie. Polscy naukowcy potrafia, nawet majac mniej pieniedzy i gorszy sprzet, uzyskac wyniki badan na swiatowym poziomie, tyle ze ich publikacja w swiatowych czasopismach nie zawsze jest latwa (przynajmniej w dziedzinie nauk geochemiczno-geologicznych).

Lukasz Kuzma wrote:

> Chcialbym sie przylaczyc do syskusji natemat finansowania.
>
> Na pewno sie zgadzam z jednym... w Polsce wydawane sa skandalicznie niskie
> sumy na nauke. Kto w Europie wydaje tak malo na nauke w przeliczeniu na
> glowe mieszkanca??? nawet nasi sasiedzi wydaja wiecej....
>
> co do badan podstawowych... Badania podstawowe musza byc prowadzone nawet
> w tak "malym" panstwie jak Polska. Co prawda wyniki sa publikowane w
> czasopismach zagranicznych i ogolnoswiatowych... ale to sa tylko wyniki..
> tak naprawde to te wyniki rozumieja ludzie, ktorzy gleboko siedza w takich
> [...]

Anita Weber
Laboratory of Isotope Geology & Biogeochemistry
Institute of Geological Sciences, University of Wroclaw
Cybulskiego 30, 50-205 Wroclaw, POLAND
phone: (+48) 71 201-236, (+48) 71 402-496
fax: (+48) 71 201-371
e-mail: deltas_at_ing.uni.wroc.pl
ICQ# 13265195