Autor: Pawel Lukasz Urban (237967_at_bipnet.pl)
Data: Thu 10 Jun 1999 - 18:04:41 MET DST

> krocej, po to, aby ukazal sie jako pierwszy w tymze czasopismie. Polscy
> naukowcy potrafia, nawet majac mniej pieniedzy i gorszy sprzet, uzyskac
> wyniki badan na swiatowym poziomie, tyle ze ich publikacja w swiatowych
> czasopismach nie zawsze jest latwa (przynajmniej w dziedzinie nauk
> geochemiczno-geologicznych).

A Nature nie chcialo opublikowac tego artykulu? Wydaje mi sie, ze oni sa rzetelni. Fakt, ze przyjmuja tylko 5% nadeslanych prac. BTW: Swietnie by bylo gdyby w Polsce moglo powstac czasopismo wlasnie na poziomie Nature, w ktorym Polacy mogliby bez obaw publikowac wyniki oryginalnych prac. Jezeli rzeczywiscie nasz narod jest zdolny do takich dokonan, to mysle ze zachodnie instytuty by to zaczely kupowac. Wiem, ze w Polsce wydaje sie wiele anglojezycznych czasopism monotematycznych. Sa one dosc drogie i przeznaczone dla waskiej grupy odbiorcow. A takie polskie Nature rozwiazaloby wiele problemow. Nie byloby tam miejsca na szczegolowe manuskrypty, lecz jedynie szkice (tak jak w brytyjskim wydaniu), zatem Amerykanie nie mogliby sie na tym za bardzo oprzec. A poniewaz nie byloby monotematyczne, to zwrocilyby sie i koszty druku (duzy naklad). A potem i owszem, jakby Amerykanie chcieli u siebie opublikowac caly manuskrypt - to bez problemu, tylko za wysoka oplata i w scisle okreslonym terminie. To wszystko przypomina mi historie sprzed II wojny swiatowej opisana przez D. Irvinga w "Kryptonim Virushaus". Otto Hahn i jego wspolpracownicy chcieli opublikowac swoje przelomowe badania w Nature. Poniewaz cykl wydawniczy Nature mial jednak trwac 1 miesiac, szybko zwrocili sie do jednego z niemieckich czasopism o wlaczenie do wlasnie wychodzacego wydania - zatem prawa autorskie zostaly ochronione (na wypadek gdyby ktos z USA wpadl na podobny pomysl).

Pozdrowienia,

Pawel Lukasz Urban, Rzeszow, Poland
http://friko5.onet.pl/rz/plurban/
pager: 0642237967
* wszystko jest trucizna i nic nie jest trucizna (T.B. Paracelsus) *