Autor: Michal Sobkowski (michael.sobkowski_at_physik.uni-ulm.de)
Data: Fri 09 Apr 1999 - 12:42:21 MET DST

At 11:50 09.04.99 +0200, you wrote:

>Mam jeszcze techniczne pytanie. Wiadomo, ze etanol wrze w temp.ok 79 st.C, a
>reakcja wymiany lepiej przebiega w podwyzszonej temperaturze.
>Jak dodawac etanol do oleju aby od razu nie odparowal ?
>A moze moje obawy sa nieuzasadnione I parowanie jest pomijalne ?
Reakcja, jak pisales, przebiega w 60 C przez 10' (swoja droga bardzo szybko!). W takich warunkach nie powinienes miec specjalnych strat alkoholu. Gdybys chcial podgrzac mocniej, zastosuj chlodnice zwrotna.

>Ester glicerynowy + etanol -(NaOH czy KOH)-> ester etanolowy + gliceryna
>Wymiana zachodzi w srodowisku alkalicznym.
>
>Czy jest jakas istotna roznica w katalizatorze tej reakcji przy uzuciu NaOH
>lub KOH, literatura podaje KOH, a ja dostalem NaOH ?
Istotnych roznic nie powinno byc. Ale glowy nie dam.

>Czy jest mozliwosc, ze katalizator wejdzie w reakcje I wytworza sie np.
>mydla ?

Gwoli scislosci, katalizator zawsze wchodzi w reakcje - taka jest jego rola. Mydla z cala pewnoscia powstana, jesli w mieszaninie masz wode. W warunkach bezwodnych masz rownowage:
ester1 + alkohol2 <=> ester2 + alkohol1
Zasada przyspiesza ustalenie rownowagi, a nadmiar alkoholu2 przesuwa rownowage w prawo.
Woda powoduje w warunkach reakcji hydrolize obu estrow do soli i alkoholi. Zasadniczo jest to tez reakcja rownowagowa, ale silnie przesunieta w strone produktow hydrolizy. Tak wiec pierwszym etapem Twojej reakcji jest hydroliza, a dopiero po wyczerpaniu praktycznie calej wody w mieszaninie do glosu dochodzi transestryfikacja.

Michal
PS. Wycinaj zbedne cytaty.

          dr Michał Sobkowski    mailto:msob_at_ibch.poznan.pl
          Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań