Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Mon 01 Mar 1999 - 22:24:24 MET

Jakub Grajewski kgraju_at_polbox.com wrote:

> Michal Sobkowski napisał(a) w wiadomości:
> <36DA9503.610615BD_at_ibch.poznan.pl>...
> wydzielanie
> >

> DMSO takze moze utleniac ( w kazdym razie alkohole ) - r. Sferna, r.
> Pfitznera - Moffata.

Ja bym jednak obstawał przy CCl4 jako utleniaczu. DMF z pewnoscią nie ma własności utleniających, a reakcja przebiega tak samo.

> ( Nazwiska pisze z pamieci - prosze o wyrozumialosc ... )
> Tylko co sie wydziela - S(CH3)2 ?

Temp. wrzenia 38 st. C. Przy podgrzaniu mógłby więc być. Jedyny szkopuł w tym, że wydzielany gaz ma być bezwonny, a Me2S na taki mi nie wygląda! :-)
Z opisu reakcji w temp. pok. wynika, że nie obserwuje się wówczas wydzielania gazu. Czy tak jest rzeczywiście? Czy po zakończeniu reakcji na zimno i podgrzaniu, gaz się wydziela? Sugerowałoby to gaz rozpuszczalny w CCl4/DMSO (DMF). Odpadałby więc chyba wodór, a mógłby być jakiś węglowodór.
Jak nie znajdę nigdzie opiłków miedzi, to czuję, że sobie ich nastrugam i popróbuję tej reakcji! :-)

Michał

--
          Michał Sobkowski    mailto:msob_at_ibch.poznan.pl