Autor: Michal Sobkowski (michael.sobkowski_at_physik.uni-ulm.de)
Data: Mon 01 Mar 1999 - 14:23:00 MET

At 10:10 27.02.99 +0100, "Andrzej Kasperowicz" <andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl> wrote:

>Drodzy Chemfani!
>
>Czy sadzicie, ze mieszanina DMSO lub DMF z CCl4 bylaby w stanie
>roztworzyc metaliczna miedz?
>
>Okazuje sie, ze tak.
>Stosowne doswiadcznie zostalo opisane przez Tomasza Plucinskiego na
>stronach chemfanu w dziale Opisy ciekawych doswiadczen.
> http://pc69.wbc.lublin.pl/chemfan/Doswiadczenia/Zagadkowa_reaktywnosc.html
>
>Nie jest jednak w pelni wyjasniony mechanizm tej reakcji, dlatego po
>przeczytaniu artykulu zachecam do dyskusji i proby wyjasnienia tej
>zagadkowej na pozor reakcji chemicznej.

Reakcja jest rzeczywiscie ciekawa. Przeszukalem przed chwila GMELINa i Beilsteina, ale nic na ten temat nie znalazlem. CCl4 ma niewatpliwie wlasnosci utleniajace - sam go wykorzystuje do utleniania diestrow fosforynowych do amidodiestrow fosforanowych (reakcja opisana w 1945 roku). Chloroform i chlorek metylenu takich wlasnosci utleniajacych nie maja. Tak wiec mozna oczekiwac reakcji
2Cu + 2CCl4 -> 2CuCl + C2Cl6
Miedz jest odporna na dzialanie kwasow nieutleniajacych, jednak takie utlenianie jak powyzej nie dziwiloby mnie zbytnio. Pozostaje kwestia gazowego produktu ubocznego. Wg interpretacji Tomasza, DMSO czy DMF sluza jedynie zwiekszeniu polarnosci. Co w takim razie jest tym palnym gazem wydzielajacym sie w trakcie reakcji? Jakis perchloroweglowodor? Ale to ani gazy, ani palne! :-) Moze jednak DMSO lub DMF biora udzial w reakcji (na etapie jakiegos produktu przejsciowego) i stad wydzielanie gazu? Nie mam pod reka sproszkowanej miedzi, chyba bede musial skombinowac i troche poprobowac. Moze inne rozpuszczalniki - acetonitryl, alkohole, pirydyna?

Michal

PS. Daje crosspost na news:pl.sci.chemia

          Dr Michał Sobkowski    mailto:msob_at_ibch.poznan.pl
          Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań