Autor: Marek Podsiadlowicz (pmarco_at_do.poznan.tpsa.pl)
Data: Mon 02 Mar 1998 - 04:57:07 MET

> Poruszony problem szybkosci spalania wydaje sie byc ciekawy. Pomine
> teorie spalania prochu czarnego by nie wydluzac listu.
Bardzo interesuje mnie teoria spalania prochu cz. ,wszystkie publikacje przeanalizowane przeze mnie zawieraja teorie spalania np. nitrogliceryny czy prochow bezdymnych , wydaje sie to zrozumiale w czasach gdy znaczenie prochu cz. w zastosowaniach cywilnych i wojskowych wyraznie zmalalo . Jakkolwiek ta teoria na pewno gdzies istnieje a zastepy chemikow i fizykow zjadly na tym zeby , mnie nie udalo sie do niej dokopac .Temat dla ludzi zajmujacych sie pirotechnika ( nie pisze pirotechnikow bo byc moze zostane wysmiany ) jest wielce istotny gdyz tutaj pr.cz. zajmuje ciagle wazna pozycje .( jakie i gdzie wydobyc tytuly ? )

> - do ladunkow o przeznaczeniu kruszacym.
Nie koniecznie chodzilo mi o takie zastosowanie .Mysle ze krusznosc pr.cz. jest raczej niewielka ,trudno mi powiedziec jak zachowuje sie przy pobudzeniu zapalnikiem .Rzeczywiscie w zaleznosci od skladu proch zmienia swoje wlasciwosci ( glownie predkosc spalania i sklad gazow prochowych ,a przez to pewnie tez i charakter wzrostu cisnienia )i jest klasyfikowany do roznych zastosowan ( sciezki opozniajace , ladunki miotajace ,czy kiedys w ladunki gornicze ). Mowiac ciagle o predkosci spalania moglem sasugerowac ze interesuje mnie zrobienie 'czegos do wybuchania ' i bylo by dobrze aby palilo sie jak najszybciej .Chodzilo mi raczej o to aby nie biorac pod uwage ( nie mysle o jakosci wegla - i dziekuje za interesujacy list jej dotyczacy ) skladu procentowego pr.cz. przedyskutowac techniki wyrobu ( i jak sie okazalo jakosc surowcow tez ) ze wzgledu na jak mi sie wydawalo najbardziej miarodajny parametr jakim jest predkosc spalania . Glowne zastosowanie w fajerwerkach dla pr.cz. jak mi sie wydaje to ladunki miotajace i tzw. 'burst charge' czyli sluzace do rozrywania 'pociskow' wiekszych kalibrow . Dla miotania wydawac by sie moglo ze wystarczy modyfikowac wielkosc ziarna dla uzyskania pozadanego efektu .Jednak nie - przy powiedzmy mojej jednej technice wyrobu uzyskiwalem bardzo duza rozpietosc wysokosci strzalu przy probach zachowania podobnych jego warunkow jak: ilosc ladunku ,ciezar pocisku ,dlugosc i kaliber mozdzieza ,pobudzenie itd .Po za tym zwiekszajac ilosc ladunku mozemy doprowadzic do tego ze czesc prochu spali sie juz po opuszczeniu mozdzieza przez pocisk tak samo zreszta jak przy zbyt duzym ziarnie , czy stosunku wielkosci tegoz do wielkosci ladunku . A bardzo male ziarno ? przeciez to wiekszy wzrost predkosci - zmniejszmy ladowanie aby nie doszlo do rozerwania rury , a zabraknie nam gazow prochowych i pocisk zacznie hamowac jeszcze przed opuszczeniem lufy .
wiedzy , wiedzy i jeszcze raz wiedzy , potrzebuje literatury i Waszej pomocy.

> smolistych. Sprzecznosc miedzy tymi dwoma punktami rozwiazuje sie
> dobierajac gatunek drewna: lekkie i porowate (topola, olcha, leszczyna,
Czy mozna bylo by sprobowac wyplukac czesc niepozadanych substancji z grubo mielonego ziarna ?

> Oczywiscie mielenie w mlynie kulowym (kule z brazu).
Czy kule z porcelany rowniez beda dobre czy beda za twarde lub zbyt porowate (mielenie masy lekko wilgotnej czy suchej ? Co z bezpieczenstwem procesu ? )
> Latwiej zapala sie proch w ktorym zastosowana mieszanine eutektyczna
To znaczy przy nizszej temperaturze ? bez poczatkowego spienienia ?
> Wegiel drzewny
> brunatny takze jest higroskopijny.

Ciekawe w jakim stopniu i czy w ogole maleje wchlanianie po nasaczeniu KNO3 .
> Ktos wspomnial o prochu bezdymnym lecz zapomnial dodac, ze pod cisnieniem
> atmosferycznym proch czarny spala sie szybciej od nitrocelulozowego. W
> ukladach zamknietych np. 150 atm to co innego.
W fajerwerkach chyba nieprzydatny ,chociaz mieszalem pr.cz. z prochem bezdymnym w ladunku miotajacym lecz dysponowalem grubym ziarnem i czastki prochu bezd. spalily sie w powietrzu na zewnatrz mozdzierza ( ciekawy efekt ) zreszta prawdopodobnie nie do konca , ziarna prochu b. potrafia podobno gasnac przy skokach cisnienia .

> elektrody grafitowe (zuzywaja sie i tylko ta roznica) i prostownik
Znalazlem gdzies informacje ze grafit do NADchloranu sie nie nadaje - ale moze to moj slaby angielski

Niecierpliwie czekam na obiecane tytuly z powazaniem

                  Piromarek .

p.s.Znalazlem w internecie ciekawy fajerwerkowy wygaszacz ekranu , chcecie ?